Svar: NF-Scanning, termin og selve billedet

28. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sophia

Med mindre man har fået fertilitetsbehandling og ens æg er taget ud, befrugtet og sat op, så ved ingen vel helt præcist, hvornår graviditeten er opstået ... Der er derfor altid lidt usikkerhed omkring terminsberegning uanset hvad metode du vælger at bruge og selvom man er nogenlunde sikker, så vil nogle kvinder jo også føde 3 uger før tid/termin - hvilket er normalt og nogle kvinder gå 2 uger over tid/termin, hvilket også er normalt.

Den terminsberegning du har fået som ligger med 1 uges mellemrum, tja, det kan ligeså godt blive det ene som det andet og det er jo uden større betydning :)

Jeg er ikke uddannet i at se på scanningsbilleder og vil derfor ikke kunne fortælle dig præcist, hvad du ...

Annonce

... ser ... Du må tro på at den sygeplejerske, som har undersøgt dig, ved hvad hun taler om og når hun har været helt rolig og sagt at alt så fint ud - ja så er tingene som de skal være. Hvis du er meget urolig over det, kan du dog altid prøve at ringe til afdelingen hvor du fik scanningen foretaget og fortælle om din uro. De har jo sandsynligvis billedet liggende i din journal og vil derfor kunne kigge på det igen og give dig en tilbagemelding... Der sker i hvert fald ikke noget ved at ringe til dem, det er dem, der kan svare på dit spørgsmål her.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ellers lyder det som om at du har det godt og at graviditeten skrider stille og roligt frem, det er rigtig dejligt :)

Pas fortsat godt på dig selv, rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet