Svar: Dagpleje vs børnehave

14. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, og der er naturligt ikke noget du hellere vil, end at give jeres lille dreng alt det bedste. Og det er helt naturligt, at de problemer, som I forældre har haft i starten, stadig påvirker dig - det er dog rigtig godt, at I via terapiforløb har fået det langt bedre, og at det går godt nu. Du fortæller, at I har langt mere overskud til N., at der ikke længere er episoder mellem jer forældre, som påvirker N. negativt, det er rigtig godt!

I er blevet rådet til, at lade N. blive i dagplejen, men I har trods dette valgt at flytte ham og lade ham starte tidligt i børnehave - og nu er du naturligt bekymret for, om det var det rigtige valg. Når man har børn, så vil man stå overfor rigtig mange valg - og det at skulle vælge kan være rigtig svært. I ved jo, hvad I har, men ikke hvad I får - så situationen kan både blive bedre, men nogle gange også mindre god.

Det er også sådan, at når man skal vælge noget til, så betyder det ofte også at vælge noget fra - og det skal man naturligvis også være klar til. Du skriver, at du kan mærke, at der ikke er "samme mulighed for N. for så tæt et bånd til en af pædagogerne, som han havde til dagplejer" - og det hører med til at gå i børnehave. Her er der langt flere børn og færre voksne, så hvert barn får ikke samme tid, nærhed og kontakt. Så noget af det man vælger fra er altså "færre børn per voksen"...

Du skriver, at I valgte at flytte ham til børnehaven, fordi I om lidt er færdige med en husrenovering og derfor igen skal flytte. Jeg går ud fra, at børnehaven ligger i nærheden, hvor I flytter hen, så N. ikke skal flyttes igen - og at det er en af bevæggrundende for at vælge børnehaven...

Og så fortæller du, at han faktisk er glad for børnehaven. Du skriver "han trives rigtig godt og er glad dernede" - og det er jo trods alt ...

Annonce

... det vigtigste. Derfor tænker jeg, at nu hvor I skal flytte, så vil det være godt at lade ham blive i børnehaven, hvor han er glad og har det godt - fordi det naturligt vil fungere i forhold til den nye hverdag, som I skal have i jeres istandsatte hus.

Du skal naturligvis give ham tid, og det er godt, hvis du kan give han lidt korte dage, så den store verden, som børnehaven er, ikke bliver alt for overvældende og voldsom for ham. Han er en af de yngste, og det kan være svært at følge med de noget større børn, men der er sandsynligvis også andre knap 3 årige i institutionen. I mange kommuner rykker børnene til børnehave, før de fylder 3 år. Og stille og roligt vil han naturligt blive glad for børnehaven, sine nye venner, lege osv. og vil naturligt også kunne finde trøst og ro hos en af pædagogerne, hvis han har brug for det.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Store skift kan være meget stressende for børn, og store skift er f.eks. at flytte fra dagpleje til børnehave eller flytte i hus, altså skifte base, skifte hjem. Det er svært for børn at forholde sig til nye børn, nye voksne, nye regler og rutiner - og nye steder - og når man ikke er ret gammel, så er det naturligt begrænset, hvor mange forklaringer osv. man forstår, og hvor meget man kan forberedes. Det er også begrænset, hvor meget N. selv kan spørge, hvis han bliver usikker.

Derfor er det generelt godt, hvis man kan give børn så få skift som muligt. Det vil sige, at hvis I f.eks. har flyttet ham til børnehaven, fordi den ligger tæt på jeres nye hjem, og han derfor ikke skal flytte institution ingen, fordi I flytter i hus - så er det et godt valg. Er situationen sådan, at han skal flytte til en anden børnehave, når I flytter hjem, så vil det derimod være bedre, at lade ham blive i dagplejen, så længe I ikke er flyttet - netop for at give ham så få skift som muligt. Men jeg går ikke ud fra, at det er tilfældet hos jer :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far