Dagpleje vs børnehave

14. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Dagpleje vs børnehave

Hej Helen.

Dette er første gang jeg skriver til dig, så dette opslag bliver nok lidt langt, da jeg gerne vil sætte dig overordnet ind i min lille drengs verden.

N. på 2 år og 10 måneder, er allerede i gang med indkøring i børnehaven, men jeg er blevet voldsomt i tvivl om dette er det rigtige for ham.

Jeg og faren til barnet, har siden Ns fødsel, haft et tildels svært forhold. Vi har boet sammen det meste af tiden, men har begge hver i sær haft nogen individuelle problemer, som vi har haft svært ved at forholde os til. Det har resulteret i mange gnidninger og ophørelser af forholdet og 3 flytninger.

Vi har længe haft det rigtig godt, efter håndtering af vores problemer gennem terapi forløber, og det kan virkelig mærkes positiv på N., da begge forældre har været meget gladere og vist langt større overskud end før.

På grund af de mange situationer hvor N. har skulle tilpasse sig, ses der hos N. en udadreagerende opførsel når han bliver ked af det og frustreret. Dette skyldes hovedsageligt også, at hans sprog ikke er særlig godt og derfor har svært ved at kommunikere.

Han er generelt meget glad og omsorgsfuld, og hans egenskaber motorisk, er rigtig gode.

N. har ikke været flyttet på længe, og der har ikke været nogen episoder mellem far og mor meget meget længe, som N. har kunne mærke.

Da N. er den yngste i dagplejen, er alle andre børn rykket videre. Og derfor efter megen overvejelser, besluttede far og jeg, at rykke N. lidt tidligere i børnehave, da han er en dreng med meget fart over feltet og højt energiniveau, og derfor kunne bruge modspillet fra de større børn. Dette mente dagpleje mor også lød som en god ide.

Efter det, kontaktede tilsynsføren i dagplejerne i kommunen mig, som har fulgt os tæt i Ns tid i dagplejen og udtrykte ...

Annonce

... bekymring vedrørende vores valg.

Hun mente han ville have rigtig godt af at være den store lidt, og jeg må indrømme at jeg ikke havde haft dette med i mine overvejelser. Efter dialog på kryds og tværs, mente både dagpleje mor og tilsynsføren, at det måske var bedst at vente med børnehaven, da de var nervøse for om de i børnehaven ville se N., og ikke lade ham gå i et med tapetet, da hans sprog ikke er udviklet og self kan bruge alt den stabilitet han overhovedet kan få efter larmen der har været tidligere i hans liv.

Efter endnu flere overvejelser, valgte vi stadig at ville sende ham i børnehave, da vi også lige om lidt er færdig med en husrenovering på et år, og derfor igen skal flytte. (N er med i huset hver weekend og derfor rigtig tryg i omgivelserne) Og derfor tænkte at både en flytning og børnehave start inden for sammen måned, ville være for meget for ham.

Vi har nu på 4 indkøringsdag i børnehaven, og min knude i maven vokser sig kun større. Han trives rigtig godt og er glad dernede, og vil også gerne blive når vi egentligt skal køre. Men han leger meget for sig selv, og jeg kan mærke at der self ikke er samme mulighed for N. for så tæt et bånd til en af pædagogerne, som han havde til dagplejemor.

Som mor, der godt ved hun ikke har givet sit barn den bedste start i livet, er jeg så død hamrende bekymret for om vi har truffet det rigtige valg for vores barn.

Der er møde i morgen, vedrørende selve overflyttelsen, og jeg har mest af alt lyst til at bare at sige stop til det hele og lade ham forsætte i dagplejen, hvor jeg ved der også er mulighed for forlængelse.

Kan man overhovedet det? Er det hensigtsmæssigt overfor No.? Hvordan ved man hvad der er det rigtige at gøre?

Jeg er i mine syv sind.

Med venlig hilsen
en meget fortvivlet mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder