Brev:
Dagpleje vs børnehave
14. oktober 2020
Alder:
2 år, 10 mdr.
Dagpleje vs børnehave
Hej Helen.
Dette er første gang jeg skriver til dig, så dette opslag bliver nok lidt langt, da jeg gerne vil sætte dig overordnet ind i min lille drengs verden.
N. på 2 år og 10 måneder, er allerede i gang med indkøring i børnehaven, men jeg er blevet voldsomt i tvivl om dette er det rigtige for ham.
Jeg og faren til barnet, har siden Ns fødsel, haft et tildels svært forhold. Vi har boet sammen det meste af tiden, men har begge hver i sær haft nogen individuelle problemer, som vi har haft svært ved at forholde os til. Det har resulteret i mange gnidninger og ophørelser af forholdet og 3 flytninger.
Vi har længe haft det rigtig godt, efter håndtering af vores problemer gennem terapi forløber, og det kan virkelig mærkes positiv på N., da begge forældre har været meget gladere og vist langt større overskud end før.
På grund af de mange situationer hvor N. har skulle tilpasse sig, ses der hos N. en udadreagerende opførsel når han bliver ked af det og frustreret. Dette skyldes hovedsageligt også, at hans sprog ikke er særlig godt og derfor har svært ved at kommunikere.
Han er generelt meget glad og omsorgsfuld, og hans egenskaber motorisk, er rigtig gode.
N. har ikke været flyttet på længe, og der har ikke været nogen episoder mellem far og mor meget meget længe, som N. har kunne mærke.
Da N. er den yngste i dagplejen, er alle andre børn rykket videre. Og derfor efter megen overvejelser, besluttede far og jeg, at rykke N. lidt tidligere i børnehave, da han er en dreng med meget fart over feltet og højt energiniveau, og derfor kunne bruge modspillet fra de større børn. Dette mente dagpleje mor også lød som en god ide.
Efter det, kontaktede tilsynsføren i dagplejerne i kommunen mig, som har fulgt os tæt i Ns tid i dagplejen og udtrykte bekymring vedrørende vores valg.
Hun mente han ville have rigtig godt af at være den store lidt, og jeg må indrømme at jeg ikke havde haft dette med i mine overvejelser. Efter dialog på kryds og tværs, mente både dagpleje mor og tilsynsføren, at det måske var bedst at vente med børnehaven, da de var nervøse for om de i børnehaven ville se N., og ikke lade ham gå i et med tapetet, da hans sprog ikke er udviklet og self kan bruge alt den stabilitet han overhovedet kan få efter larmen der har været tidligere i hans liv.
Efter endnu flere overvejelser, valgte vi stadig at ville sende ham i børnehave, da vi også lige om lidt er færdig med en husrenovering på et år, og derfor igen skal flytte. (N er med i huset hver weekend og derfor rigtig tryg i omgivelserne) Og derfor tænkte at både en flytning og børnehave start inden for sammen måned, ville være for meget for ham.
Vi har nu på 4 indkøringsdag i børnehaven, og min knude i maven vokser sig kun større. Han trives rigtig godt og er glad dernede, og vil også gerne blive når vi egentligt skal køre. Men han leger meget for sig selv, og jeg kan mærke at der self ikke er samme mulighed for N. for så tæt et bånd til en af pædagogerne, som han havde til dagplejemor.
Som mor, der godt ved hun ikke har givet sit barn den bedste start i livet, er jeg så død hamrende bekymret for om vi har truffet det rigtige valg for vores barn.
Der er møde i morgen, vedrørende selve overflyttelsen, og jeg har mest af alt lyst til at bare at sige stop til det hele og lade ham forsætte i dagplejen, hvor jeg ved der også er mulighed for forlængelse.
Kan man overhovedet det? Er det hensigtsmæssigt overfor No.? Hvordan ved man hvad der er det rigtige at gøre?
Jeg er i mine syv sind.
Med venlig hilsen
en meget fortvivlet mor.