Brev:
Gråd ifbm søvn og et par andre spørgsmål :)
14. oktober 2020
Alder:
6 mdr.
Gråd ifbm søvn og et par andre spørgsmål :)
Kære Helen,
Mange tak for dit super brugbare svar. Jeg har også fået købt din bog om mad som er virkelig brugbar nu hvor vi skal til at implementere fast mad i vores hverdag.
Jeg har et par opfølgende spørgsmål til den nye rytme nu hvor vi er gået fra power naps hele dagen til længere lure. Vi er begyndt at komme ned på 3 lure om dagen, med to lange lure og en kort, der typisk ligger tidligt om morgenen, hvor hun stadig er temmelig træt. Senere på dagen har det vist sig at hun kan uden problemer kan være vågen i 2,5 time. Er det fint når de er så små?
Det betyder også at hun bliver lagt tidligere til natten når hun sover 3 lure, da hun vågner ca 16.30 fra sin sidste lur, og er lidt pylret sidst på aftenen fordi hun er træt. At hun er pylret tænker jeg er naturligt nok i en overgangsperiode hvor man vænner sig til at være længere tid vågen af gangen? Som sagt er det intet problem i løbet af dagen, det er om morgenen og aftenen at man kan mærke hun er træt når hun er vågen længere tid af gangen.
Med den nye rutine sover hun lige så meget eller mere end hun gjorde da hun tog powernaps - ca 14 timer i døgnet. Det eneste der ikke er lykkedes er at stå lidt senere op - faktisk er det modsatte sket, Du foreslog at vi gav en drømmeflaske ved 23/24 tiden. Det har fungeret rigtig fint men dog betyder det at hun ofte sover igennem til næste morgen kl ca 6 og sover ikke videre selvom hun får en flaske. Skal vi droppe drømmeflasken og gå tilbage til en natflaske ved 19/20 tiden, og en om natten ved 3-4 tiden når hun selv vågner? Hun vågnede dog også tidligt før.
Jeg har også et par andre korte spørgsmål, som relaterer sig til søvn. Hun er på det seneste begyndt at græde når hun skal puttes om dagen. Er det normalt? Ligesådan er hun begyndt at vågne og græde om natten. Som oftest er det der hun får en flaske eller sut men hun har aldrig før grædt (ihvertfald ikke konsekvent) i forbindelse med søvn.
Vi kan dog også mærke at der sker meget motorisk fortiden, hun kæmper i alle sine vågne minutter hvis hun har mulighed for det med at være oppe i kravlestilling, eller prøver at skubbe sig om på numsen, hun er ikke lykkes med det endnu og det virker til at hun er frustreret. Også om natten vender hun sig hele tiden om på maven og nogle gange op i kravlestilling hun ikke kan komme ud af selv fordi hun sover. Kan det være udvikling der gør at hun er begyndt at græde om natten og når hun skal lægges til lur om dagen? Eller er hun overtræt/ikke træt nok? Og hvorfor vågner hun grædende op om natten når hun aldrig har gjort dette før? Det skal siges at hun ellers er meget glad, aktiv og vaks hele dagen.
Beklager denne lange og lidt ustrukturerede henvendelse:) vi glæder os meget til dit svar.
Bedste hilsner
Christine