Svar: Pasning med putning

23. juli 2021

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev - og ih hvor lyder det bare dejligt med bryllup! Så dejligt, at det kan lade sig gøre atter at komme til så skøn en fest, og hvor godt at mormor og morfar står parate til at passe lillepigen :)

Det er super godt, at I har vænnet jeres datter til flaske. Det gør det naturligt lettere for dine forældre at passe hende, når du og far ikke er der - og der vil samtidig være lidt genkendelighed og dermed tryghed. Det skal I derfor holde fast i, også fordi din plan er at trappe helt ud af amningen, når far skal overtage barsel, så bibehold endelig den gode gænge, som I er ved at få skabt :)

Jeg tænker, at du har fuldstændig ret i, at hun nok søger brystet og dig, fordi det naturligt er anderledes at få flaske af far, og ikke længere blive ammet af mor. Det er ikke mælken, hun søger hos dig, men fornemmelsen af at være i din favn, kunne dufte dig, mærke dig og også have brystet - og derfor søger hun dig stadig rigtig meget, og vågner ofte efter ca. 30 minutter for netop at blive bekræftet i, at du stadig er der.

I kan forsøge at introducere et bad om aftenen, hvor du frotterer hende rigtig godt med håndklædet, giver hende lidt babymassage, smører med creme osv., og hvor du på den måde giver hende masser af nærhed og hud-mod-hud kontakt. Det kan måske være med til at fylde hendes mor-depot lidt op, så hun ikke behøver søge dig, når hun først har fået sin mælk og er puttet. Den rutine og nære kontakt kan også være rigtig god, når I fremadrettet er adskilt igennem dagen. Så mor klarer bad og gør klar til natten, og så giver far flaske og putter.

Har hun en putteklud, der dufter af dig, evt. koblet til en sut. Det kan ...

Annonce

... også være en idé, selvom hun stadig er så lille, at hun ikke vil bruge den bevidst, så kan duften af mor, når hun sover, godt virke beroligende.

Når mormor og morfar skal passe hende, så kan de give hende bad, frottere hende godt med håndklædet, tilbyde hende flaske osv. Så alt er mere eller mindre, som det plejer at være, og derefter putte hende - og vågner hun så op efter 30 minutter, græder og er rigtigt ked af det, så må de gøre det, som virker... Det betyder ikke noget, om det er at lægge sig med hende i sengen, sidde med hende på sofaen, trille hende en tur i barnevognen, putte hende i slynge/bæresele... hvad de nu kan finde på en enkelt aften for at trøste, berolige og betrygge. Det gør ikke noget, at de i en sådan situation gør noget, som I normalt ikke ville gøre, bare det giver ro på :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og ja, det kan faktisk godt være, at hun ikke vil vågne efter 30 minutter og søge brystet, fordi hun faktisk fornemmer, at mor ikke er der, og at amning derfor er udelukket. Så nogle gange, så er der ikke de samme udfordringer, når andre passer, som I som forældre kan opleve i hverdagen. Det kan vi jo krydse fingre for :)

Jeg synes bestemt at I skal tage til bryllup og nyde dagen og aftenen rigtig meget. Jeres datter og dine forældre kender hinanden godt. I ses ugentligt og har også været sammen i weekender og i sommerhus. Det er så fint og dine forældre skal helt sikkert nok passe godt på hende. Det er en lidt svær alder, for hun vil være i separationsfasen, men netop fordi dine forældre kender hende og kender til hendes dagligdag, så vil det stadig være trygt og helt fint - og I skal nyde bryllupsfesten :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor