Svar: Overnatning uden far og mor - del II

24. marts 2015

Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg vil gerne prøve at uddybe:)

Som udgangspunkt mener jeg ikke, at man får noget ud af at presse barnet til at sove ude, hvis barnet ikke viser sig parat og ikke har lyst. Man kan ikke på den måde "hærde barnet til fremtidige overnatninger". Derfor er det rigtig godt og altid det bedste udgangspunkt, hvis barnet selv giver udtryk for, at det f.eks. gerne vil prøve at sove hjemme hos bedstemor og bedstefar.

Når det så er sagt, så ved jeres dreng jo ikke, at det overhovedet er en mulighed. Han går slet ikke med de overvejelser, og derfor kan der gå lang tid, før han siger, at han har lyst til det. Hvis I forældre derfor synes, at det kunne være rart med en aften/nat alene, og I har brug for lidt tid sammen, så er der ikke noget i vejen for, at I lader ham passe hjemme hos ...

Annonce

... bedsteforældrene en enkelt nat, med den alder han har og det tætte forhold, de har til hinanden.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Da han er vant til, at mormor og morfar passer ham hos jer, så kan det godt være en mulighed at tale med ham om, hvorvidt han har lyst til at prøve at sove hjemme hos dem.. Men I skal her så være opmærksomme på, at han måske vil blive ked af det og gerne vil køres hjem eller gerne vil have at I kommer, og det skal der så være plads til. Han vil godt, med den alder han har kunne sige, at han har lyst, og i situationen lyder det super hyggeligt - men når så mørket falder på, og han er et andet sted, så er det måske ikke så hyggeligt alligevel, og her er det så vigtigt ikke at presse noget igennem - for det kan så faktisk give udfordringer senere hen…

Som du beskriver det hele, så synes jeg dog godt, I kan forsøge:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder