Svar: Svigerfamilien

11. april 2008

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Tina

Sif er en skøn og dejlig pige, men hun er også en lille pige med et helt specielt behov og det er så godt alt det du gør. Du har fået nogle retningslinier på Skejby, som du naturligvis skal følge, du bruger din intuition og din moderlige omsorg i plejen af Sif og du gør det bare så godt! Derfor er det utroligt frustrerende at dine svigerforældre ikke kan se det og ikke respekterer at deres lille barnebarn lige nu har behov for noget, som de tilsyneladende ikke vil eller kan give hende.

Det er naturligvis ikke rimeligt at have en holdning om at hun bare skal græde og at hun bare skal lægges ned, selvom de får forklaring om at det svier i halsrøret og gør ondt fordi Sif har refluks. Hun er et lille menneske og skal naturligvis behandles som sådan og sålænge de ikke kan se det, så skal de naturligvis ikke passe hende! For øvrigt mener jeg slet ikke at Sif har behov for at blive passet af andre før hun er så gammel at hun selv kan sige til - hvis du har behov for at hun skal passes før, så er det en anden situation og det kan være fornuftigt nok. Det kan også være at svigerforældrene har et behov, men i første omgang er det altså Sif's behov der kommer i første række. Og som du ganske rigtigt skriver, så er det dig, der har bedst forstand på hvad der er bedst for Sif lige nu!

Det hjælpe nogle gange at kunne sige "Børnelægen eller sundhedsplejersken har sagt" - det hjælper at der ligesom er en autoritet bag.. men det hjælper tilsyneladende ikke her:o( Spørgsmålet er derfor om du kan ændre den holdning eller indstilling dine svigerforældre har til små børn, det tror jeg faktisk ...

Annonce

... ikke.

Det er altid lidt lettere at sige fra overfor sine egne forældre. Dem kender man på en anden måde, båndet er naturligt stærkere og forståelsen en anden. Derfor tænker jeg at det vil være rigtig godt hvis det ikke er dig, der skal tage disse diskussioner med dine svigerforældre, men i stedet Sif's far.

Jeg tror det er meget vigtigt at din mand siger fra overfor sine forældre. At det er ham der fortæller at I har fået klare instrukser på hvornår Sif tidligst må passes, hvordan hun skal plejes og behandles og at lægerne naturligvis har en grund til at anbefale det de gør.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det kan også være en idé at du og din mand taler om, hvordan han har oplevet at vokse op, hvordan han oplevede at blive trøstet og få omsorg som lille... jeg tror faktisk jeres opdragelse er meget forskellig og jeg tror det er vigtigt at I taler om dette og finder ud af, hvordan I vil gøre i forhold til jeres egen lille pige. Det vil også støtte jer og jeres indbyrdes forhold og forholdet til henholdsvis den ene og anden side af bedsteforældre, hvis I forældre har talt om og er enige om, hvordan I gør og hvorfor.

Det vil være rigtig godt, hvis I sammen, når I møder meninger om at I skal gøre ting anderledes, kunne sige "det kan godt være at du ville gøre sådan, men vi har besluttet at gøre sådan her. Vi har talt med lægerne og fået en viden, som vi er nødt til at lytte til og derfor gør vi sådan. Det handler om at vi vil det bedste for Sif i sidste ende" - I skulle jo meget gerne kunne blive enige om at I alle gerne vil Sif det bedste...!

Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger