Svar: Pasning af bedstemor

28. juli 2021

Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor er det bare dejligt, at din mor har mulighed for at passe din datter, når du igen starter arbejde/studie. Det lyder umiddelbart som en rigtig god løsning, så skønt at det kan lade sig gøre :)

Som jeg læser dit brev, så kender mormor og lillepigen hinanden godt. I ses tit, og mormor kender dagens rutiner osv. Det er super godt, det er vigtigt med genkendelighed og dermed tryghed.

Jeg tænker dog, at det stadig vil være en god idé, at I introducerer mormor gradvist, så hun starter med at passe et par timer, og så I gradvist øger intervallet. Det vil være rigtig fint, hvis mormor både når at give mad, skifte ble osv. og så vender mor tilbage, og dagen efter forlænger I så tiden, så mormor også er den der putter eller lignende. Så der på den måde kommer gradvist mere og mere på, som mormor så naturligt tager over og gør i stedet for mor.

Du skriver, at I har ca. 14 dage til at vænne lillepigen til, at mormor passer, og jeg tænker, at I godt kan følge en plan, som også ville gælde i f.eks. dagpleje:

Brug 2-3 dage på at være sammen alle tre, så det bliver naturligt, at mormor er der og er en fast del af hverdagen.

Brug 2-3 dage på at øve jer i at sige farvel. Mormor vinker sammen med lillepigen, og du prøver at gå. Hun spiser sammen med mormor, leger med mormor, bliver skiftet af mormor, og så vender du tilbage.

Brug 2-3 dage på at være væk i lidt længere tid, hvor mormor også putter din datter. Den første dag, kan du være hjemme igen før lillepigen vågner, men de andre dage er det også mormor, som tager hende op af lur, og først derefter kommer mor så hjem igen...

Jeg tænker også, at det er en rigtig god idé, at mormor i starten passer lillepigen hjemme hos jer, så hun har sine genkendelige og trygge omgivelser, når hendes omsorgsperson skifter.. men hen af vejen og i takt med at de to får en hverdag sammen, så vil det være rigtig fint, at mormor tager lillepigen ...

Annonce

... på ture ud af huset, og at mormor måske også nogle gange vælger at passe hende hjemme hos sig selv. Det kan være rart for din mor, at hun nogle gange også er hjemme hos sig selv, kan få sat lidt vasketøj over eller forberedt lidt aftensmad eller lignende, imens lillepigen sover middagslur. Men det afhænger naturligt også af, hvor I bor i forhold til hinanden, og hvad der logistisk kan lade sig gøre.

Hvis I har mulighed for at gøre tingene gradvist og tage tingene lidt af gangen, så vil det være rigtig godt. Nogle gange vil børn med det samme reagere på at en anden tager over, andre gange kommer deres reaktion først efter måske 3 uger, hvor de finder ud af, at det her er den nye hverdag - og det skal der naturligvis være plads til. Det er mere for at sige, at hvis I har aftalt, at mormor skal passe hos jer i 3 uger og derefter hjemme, så vil det ikke nødvendigvis kunne gå sådan. Derfor er det super godt, at I har mulighed for en vis fleksibilitet og at det netop er mormor, som skal passe lillepigen, så I kan tage de hensyn, som nu viser sig nødvendige.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I kan også overveje om mormor og lillepigen vil have glæde af at gå til noget sammen en af ugens dage. Det kunne være babysvømning, rytmik og bevægelse, salmesang eller lignende, som de begge kunne nyde, og som naturligt også ville fylde dagen ud med lidt stimuli og oplevelser. Jeg ved ikke, om du og din mor ville være interesseret i dette, men det kunne være en overvejelse værd. Det kan også være, at der i jeres nærområde findes legestuer, som mormor og lillepigen kan besøge sammen. Det er ofte gratis og kan f.eks. foregå på det lokale bibliotek eller f.eks. i kirken.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Det skal nok komme til at gå helt fint, og selvom du sandsynligvis synes, det er rigtig svært at skulle lade din mor tage over, så er der ingen tvivl om at mormor elsker lillepigen højt, og det er guld værd :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne