Svar: Mor væk i flere dag pga arbejde

30. september 2009

Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Linda

Det bliver rigtig hårdt for dig at være væk i 4 dage og du vil savne din datter forfærdeligt, hun vil naturligvis også savne dig - MEN, det bliver nok værst for dig :)

Der er absolut intet i vejen for at du tager til Berlin i 4 dage og lader mormor og morfar passe lillepigen. Hendes hverdag vil være som den plejer, med aflevering og hentning i institution og hun er tryg ved sine bedsteforældre - de kender hinanden rigtig godt.

jeg synes du trygt og roligt skal tage af sted, din datter vil i kraft af sin alder, godt kunne forstå at du ikke er forsvundet for evigt, men at du kommer igen :)

I en alder af 3½-4 år vil hun også kunne tælle og vil på den måde bedre kunne forholde sig til tid. Du vil kunne tale med hende om hvor mange nætter hun skal sove før I ses igen og du vil med stor fordel kunne lave en lille bog, hvori du f.eks. skriver en hilsen til hende hver dag, som på den måde hjælper hende med at tælle ned. Det er også en rigtig sød tanke at hun skal have en lille ting hver dag, en lille ...

Annonce

... pakke, så gør det jo dagene lidt ekstra spændende for hende.

Det er vigtigt at du overholde de aftaler I laver, det vil sige at hvis du har sagt at du ringer mandag aften kl. 20 så skal du gøre det - ellers skal I ikke lave sådanne aftaler. Det samme gælder, hvis du f.eks. lover at du ringer og siger godmorgen - lad være med at love noget du ikke ved om du kan holde - modsat, hvis du ved at du kan, så er det også fint at fortælle hende, at du ringer og at I kan tale lidt sammen i telefonen.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Vær forberedt på at hun måske ikke er så ivrig efter at tale med dig, som du måske er for at tale med hende ... Det er helt normalt og helt okay, det er jo kun fordi hun er optaget af andre ting og leger godt at hun ikke lige har tid til at tale med mor i telefonen :)

Jeg synes ikke du skal tage hende med, jeg synes ikke du skal undgå turen - jeg synes du skal tage afsted og forsøge at nyde det så meget som muligt og være tryg ved at din datter og forældre finder ud af det hele sammen.

Rigtig meget held og lykke til jer alle!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder