Svar: Mor væk i flere dag pga arbejde
30. september 2009
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Linda
Det bliver rigtig hårdt for dig at være væk i 4 dage og du vil savne din datter forfærdeligt, hun vil naturligvis også savne dig - MEN, det bliver nok værst for dig :)
Der er absolut intet i vejen for at du tager til Berlin i 4 dage og lader mormor og morfar passe lillepigen. Hendes hverdag vil være som den plejer, med aflevering og hentning i institution og hun er tryg ved sine bedsteforældre - de kender hinanden rigtig godt.
jeg synes du trygt og roligt skal tage af sted, din datter vil i kraft af sin alder, godt kunne forstå at du ikke er forsvundet for evigt, men at du kommer igen :)
I en alder af 3½-4 år vil hun også kunne tælle og vil på den måde bedre kunne forholde sig til tid. Du vil kunne tale med hende om hvor mange nætter hun skal sove før I ses igen og du vil med stor fordel kunne lave en lille bog, hvori du f.eks. skriver en hilsen til hende hver dag, som på den måde hjælper hende med at tælle ned. Det er også en rigtig sød tanke at hun skal have en lille ting hver dag, en lille pakke, så gør det jo dagene lidt ekstra spændende for hende.
Det er vigtigt at du overholde de aftaler I laver, det vil sige at hvis du har sagt at du ringer mandag aften kl. 20 så skal du gøre det - ellers skal I ikke lave sådanne aftaler. Det samme gælder, hvis du f.eks. lover at du ringer og siger godmorgen - lad være med at love noget du ikke ved om du kan holde - modsat, hvis du ved at du kan, så er det også fint at fortælle hende, at du ringer og at I kan tale lidt sammen i telefonen.
Vær forberedt på at hun måske ikke er så ivrig efter at tale med dig, som du måske er for at tale med hende ... Det er helt normalt og helt okay, det er jo kun fordi hun er optaget af andre ting og leger godt at hun ikke lige har tid til at tale med mor i telefonen :)
Jeg synes ikke du skal tage hende med, jeg synes ikke du skal undgå turen - jeg synes du skal tage afsted og forsøge at nyde det så meget som muligt og være tryg ved at din datter og forældre finder ud af det hele sammen.
Rigtig meget held og lykke til jer alle!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske