Svar: Babysitter - 7 mdr.
6. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er altid svært første gang ens barn skal passes i længere tid og det er altid svært at sige, hvordan det vil gå. Det kan komme til at gå rigtig fint og ingen problemer give - det kan også være at lillepigen bliver rigtigt ked af det, det kan tiden kun vise ...
Under alle omstændigheder, så lyder det som om at I har fundet en god løsning med farmor og jeg tænker at I må lade det komme an på en prøve. Det er super dejligt at farmor vil bruge nogle timer op til weekenden på at komme forbi og være en del af hverdagen, så jeres datter har hende i frisk erindring og føler sig mere tryg ved hende, når weekenden kommer og du er væk.
Det vil være rigtig godt at du og farmor skiftes til at pusle, til at skubbe barnevognen, give hende mad osv. så jeres datter oplever at du synes det er helt fint at andre gør dette. Du kan jo sagtens opholde dig ved siden af, så din datter netop ser at du er tryg ved situationen. Samtidig kan farmor jo spørge, hvis hun er i tvivl om noget og ved hvordan, så hun naturligt bliver mere sikker, når hun står med lillepigen alene. Jo mere rolig og sikker farmor virker, jo mere vil det naturligt også smitte af på jeres datter. Børn spejler sig jo i os forældre og hvis de oplever at vi tager tingene stille og roligt, så bliver de normalt også mere rolige, hvorimod, hvis de mærker at vi er usikre, stresser eller lignende - ja så bliver de mere urolige og kede af det.
Jeg synes derfor ikke du skal blive hjemme, men at I skal give det et forsøg, men lade farmor blive introduceret stille og roligt til tingene og de to lære hinanden godt at kende. Når farmor kender rutinerne og lillepigen skal passes hos jer, så vil tingene være meget som de plejer og det vil være med til at gøre hende tryg.
Det vil derfor sandsynligvis være bedst at hun passes hjemme hos jer, hvor omgivelserne er fuldstændig som de plejer at være.
Jeg ser ikke nogen grund til at du putter hende om aftenen, tvært imod. Det kan være fint at I siger farvel til hinanden, du overleverer hende i favnen på farmor og på den måde fortæller hende at du går, men farmor passer på hende og det er helt okay og så kan farmor gøre alt det der skal gøres. Hvis du putter hende og går når hun sover, så vil hun ikke kunne forstå, hvor du pludselig er blevet af, hvis og når hun vågner igen ...
Jeg tænker det vil være helt fint at du kommer og går, så hun ikke skal undvære dig i 2½-3 dage, men netop en gang imellem lige får kram og kys af mor - bliver tanket lidt op af den trygge base osv. Netop det at I ses lørdag morgen, du er der når hun vågner, I har dagen sammen (og farmor er det stadig) og du så tager af sted igen, får sagt farvel på en god måde også må være det der gør hende allermest tryg.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre og håber I får en rigtig god weekend alle sammen :)
Glæder mig til føljetonen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske