Svar: Bedsteforældrene mangler
23. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Det er helt naturligt for dig at ønske et godt og nært forhold mellem din dreng og hans bedsteforældre og det er også rigtig dejligt at din egen familie viser interesse og glæde for dig og din familie ... at din svigerfamilie ikke gør det, er som din mand siger - et tab for dem - og det kan I jo ikke gøre så meget ved.
Du kan invitere dem, du kan sende sms'er og forsøge at informere dem om hvad der sker i jeres liv. Du kan også lade være og lade det være op til dem selv, at interessere sig for deres barnebarn og spørge, hvis der er noget de gerne vil vide. Du kan jo ikke forlange at de viser interesse, vi har ikke ret til at stille krav i den retning. Det er dejligt at de har et barnebarn og det er dejligt, hvis de en gang imellem gerne vil passe ham, være sammen med ham og dele oplevelser med ham - men det er ikke sikkert at de vil og det er deres valg.
Det gør ondt i dit mødrene hjerte at de prioriterer nogle andre ting højere i deres liv, det forstår jeg godt, men du kan ikke lave det om og du bliver nødt til at leve med, at sådan er den del af familien.
Din dreng tager ikke skade, han har nogle søde og omsorgsfulde forældre, han har et andet hold bedsteforældre som giver ham muligheden for at 'bygge bro mellem ung og ældre' og det er dejligt og det skal du nyde. Mange børn lever i dag med bedsteforældre som bor langt væk, som rejser rigtig meget eller måske bosætter sig i udlandet. Det er ikke som for 30-40 år siden, hvor mange bedstemødre gik hjemme ...
Bedsteforældre generationen er bare anderledes, de har andre interesser, de er aktive på en helt anden måde end før hen i tiden og børnebørnene kommer bare ikke i første række. Sådan er det, ikke bare for din dreng, men for rigtig mange børn i Danmark.
Det er naturligvis vigtigt at du taler om farmor og farfar, en gang imellem ringer sammen osv. så jeres dreng vokser op med bevidstheden om at de er der og hvem de er. Og naturligt med en positiv indstilling til dem - det kan han sagtens have selvom han måske kun ser dem et par gange om året ...Det er ikke som du havde drømt om, men man kan sagtens leve på den måde og din dreng kan have det rigtig fint med det.
Så prøv om ikke du kan finde roen i at de vælger som de vil og du kan ikke blande dig i det, du kan ikke træffe deres valg. Vi kan godt blive enige om at de går glip af meget, når de fravælger deres barnebarn - men det er deres valg :o)
Fortsat held og lykke og lyt til din mand, han lyder til at være rigtig fornuftig - han kender sine forældre bedst og ved hvad han taler om ... :o)
Ha en rigtig dejlig sommer! Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske