Svar: Mormors og morfars fødselsdag

6. april 2016

Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Lene

Tak for dit brev og dine tanker :)

Hvor er det dejligt, at din mor og far har inviteret til fødselsdag, og at alle er inviteret - og med mulighed for overnatning. Der er ingen tvivl om, at de har tænkt rigtig meget over det og netop forsøgt at gøre det muligt for jer og jeres børn at være med :) Derfor vil mormor og morfar naturligvis også blive ked af det, hvis I vælger at tage hjem...

Jeg forstår godt, når du skriver, at I synes "det må give det samme, for vi vil ikke lade børnene sove på et hotelværelse uden én af os, uanset hvor god en babyalarm vi så måtte have og så mangler vi jo alligevel til festen". Men jeg tror, at de ønsker at forlænge festen til næste morgen. Jeg tror, at de forestiller sig, at I så alle spiser morgenmad sammen, og at festen derfor egentlig først slutter næste dag, og de vil blive kede af, hvis I så mangler her - eller hvis kun du er der, og drengene og din mand ikke er der.

I kan i givet fald godt vælge at far og drengene tager hjem og kommer igen næste morgen - men det kunne måske også lade sig gøre, at alle overnatter. Det betyder naturligvis, at en af jer så går på værelset med børnene - men I er der trods alt alle sammen om morgenen. Det kan også være, at der er en større kusine, fætter eller andet, som gerne vil være på ...

Annonce

... værelset sammen med drengene om aftenen, og som kan kalde på jer, hvis det skulle vise sig nødvendigt, så både du og din mand kan fortsætte til festen...

Jeg synes, det er prisværdigt, at I prioriterer jeres drenges sovetider så højt, som I gør, og jeg synes ikke I er "sippede" - I gør det sandsynligvis fordi I jo ved, hvor dårligt det fungerer for jer alle fire, hvis ikke de får deres søvn, bliver overtrætte, kede af det osv. Og så kan det virke som om, at man som forældre er "sippet", men faktisk er det med udgangspunkt i at ville børnene det bedste - og det er naturligvis god søvn. Når det er sagt, så tænker jeg dog også, at der normalt ikke sker noget ved, at børnenes sengetid ændres en enkelt aften f.eks. fordi I er til 60 års fødselsdag:) Det er jo en særlig lejlighed og som sagt, lyder det som om, at din mor og far har gjort hvad de kunne, for at I alle skal kunne være med til at fejre dem.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I sidste ende er det dog jer forældre der bestemmer, og hvis I begge mener, det er bedst, at far tager hjem med drengene om aftenen, så skal I naturligvis gøre dette :) Det er jeres børn, jer der opdrager og sætter rammerne :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og rigtig god fødselsdag og fest, når I når dertil, hvad jeres beslutning så end bliver:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre