Svar: Ammes for meget skyld i maveproblemer
9. marts 2023
Alder:
0 mdr.
Kære super-ammer-mor :)
Først - hvor er det bare flot og dejligt, at amningen kører så godt med lillesøster. Det lyder bestemt ikke som om, at hun mangler noget :)
Faktisk lyder det som om, at du nok ammer hende lidt for hyppigt, hvorfor hun får ekstra meget uro i maven. Det lyder derfor som om, at du skal forsøge at strække tiden lidt mellem amningerne og også som om, at du måske skal hjælpe hende med at spise lidt længere tid på et bryst af gangen :)
Det er sådan, at din mælk består af flere dele, hvor den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, den mellemste del af mælken er den egentlige mad, og den sidste del af mælken er fløden. Det er godt, hvis hun kan die så længe på et bryst af gangen, at hun får fløden med ud, fordi den ligger tungere i maven og giver mere ro.
Man kan desværre ikke sætte tid på amning, for det er meget forskelligt fra barn til barn, hvor lang tid en amning varer. Man kan heller ikke "tømme" et bryst, for så længe hun dier, så vil du producere mælk. Men kan hun f.eks. spise i 24 minutter, så kan man lidt firkantet sige, at det vil være bedre, at hun dier 20 minutter på det ene bryst og 4 minutter på det andet, end at hun f.eks. dier 12 minutter på hver side.
Det kan også være en god idé, at du skifter ammestilling undervejs i amningen. Du kan med fordel starte med at lægge hende til det ene bryst i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, og når hun så har spist rigtig godt fra dette bryst, så vender du hende rundt og lægger hende til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det gør, at hun vil die længere tid på samme bryst og også "tømme" brystet bedre. Hvis hun derefter har brug for yderligere mælk, så kan hun blive tilbudt toppen fra modsatte side. Og næste gange du ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, hjælper hende med at spise i bund på denne side, før hun tilbydes modsatte side igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme hende som en fast del af hendes putteritual. Har hun sover en god lang lur på et par timer, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner og skal have brystet der, og så vil det ofte være fint også at tilbyde toppen fra modsatte side, før hun puttes til næste lur. Har hun kun sovet en meget kort lur, så behøver hun sandsynligvis ikke brystet med det samme hun vågner eller også tager hun kun toppen her og slukker på den måde tørsten - og så hjælper du hende med at spise i bund af brystet, før hun så puttes igen.
Det lyder helt normalt, hvis hun således har brug for amning, både når hun vågner, og før hun skal sove, så hun nogle gange ammes 2 gange mellem hver lur - men 3-4 amninger mellem hver lur lyder hyppigt - i hvert fald om dagen. Det er naturligt, at hun kan have brug for at die hyppigere om aftenen, da din mælk er mere koncentreret her, og hun ved at die hyppigt får små mængder koncentreret mælk i maven og derefter så kan sove et lidt længere søvnstræk. Sådan er kroppen så smart indrettet:) Derfor lyder det også rigtig fint, at hun om natten "kun" ammes en enkelt gang og derefter sover videre.
Da hun er så lille og ny, skal hun naturligt stadig have lov til at regulere sit behov selv, og du skal lægge hende til, når hun virker tørstig og sulten - men du behøver ikke lægge hende til brystet, hvis hun ikke melder sig selv, med mindre det er 3-4 timer siden, at hun sidst har spist. Du fortæller, at du ofte lægger hende til, og hun spiser her altid lystigt, men det lyder som om, at du godt kan prøve at strække tiden mellem amningerne lidt:)
Du nævner, at hun også har en sut, så prøv om du kan tilbyde hende sutten, når hun har spist godt hos dig, og du er sikker på, at hun er fyldt godt op. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, og det vil hjælpe både mælk og luft igennem systemet, og dermed give ro i maven - uden at der kommer ekstra mælk med ned. Det at sutte kan nedsætte ammefrekvensen, og det skal man altid være opmærksom på, men da det lyder som om, at du lige nu ammer op mod 20 gange i døgnet, så er der intet i vejen for at sætte ammefrekvensen lidt ned hos jer:) Du skal også kunne holde til det!
Det er helt naturligt, at der lige nu kommer afføring, hver gang hun dier hos dig. De første uger føles det ofte som om, at det nærmest flyder igennem hende... Børn der ammes har ofte hyppige afføringer - især de første ca. 8 uger. Her er afføring ofte meget gul i farven. Efter ca. 8 uger, så ændrer afføringen sig hos ca. ⅓ af børnene, så afføringen bliver lidt mere grøn, og der begynder ofte også at gå lidt længere tid imellem afføringerne.
Det er også helt naturligt, at hun i forbindelse med forkølelse kan spise hyppigere, fordi hun naturligt har svært ved helt at svøbe omkring brystet og die, hvis næsen klotter til. Du kan med fordel rense hendes næse, før du lægger hende til brystet. Du kan f.eks. skylle med lidt saltvand (kan købes som pipetter), eller du kan bruge lidt udmalket modermælk - og så rense med en næsesuger efterfølgende.
Det kan være en rigtig god idé, hvis far kan lægge sig sammen med hende. Hun må meget gerne ligge på fars brystkasse, når hun har spist, og når far er vågen. Far giver samme ro, nærhed, tætte hud-mod-hud-kontakt osv. som er godt for hende (og ham:)), men han dufter ikke af mælk. Derfor vil hun højst sandsynligt kunne finde roen bedre, når hun ligger hos ham. Hos dig vil duften af mælk naturligt kunne forstyrre hende og være med til at gøre, at hun tror, at hun skal die hele tiden :) Og du kan i stedet få lidt tid frigivet, så du også kan være sammen med storebror lidt...
Om natten må du også gerne prøve at lade hende ligge lidt i liften for at se, om hun kommer videre i søvnen selv, uden at du behøver at amme hende igen og igen... Kan hun sove 3-4 timer om natten, vil det jo være guld værd for dig også:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske