Brev:
Ammes for meget skyld i maveproblemer
9. marts 2023
Alder:
0 mdr.
Ammes for meget skyld i maveproblemer
Hej Helen.
Lidt fakta: Jeg har en datter på knapt 4 uger. Hun tabte sig 15 gram de første 3 døgn og har herefter taget rigtig godt på. Da hun var 10 dage havde hun taget 600 gram på. Så hendes indtag fejler bestemt ikke noget.
Hun bliver ammet rigtig ofte. Hun sover som regel lure på omkring 2 timer. Nogle kortere og nogle længere. Hun ammes typisk mere end 2 gange mellem hver lur, nok nærmere 3-4 gange. Hun er ofte vågen i mellem 1/2 til 1 1/2 time. 1 1/2 time er typisk om aftenen.
Om natten sover hun mellem 1,5 og 2,5 time ad gangen i tidsrummet cirka 21-07 (+/-). Hun ammes her én gang mellem hver lur med mindre der har været et lidt længerevarende bleskift.
Hun er ikke et barn der græder, men hun “klager sig”. Det gør hun ofte også når hun har noget hun skal af med. Hvad enten det er luft den ene og anden vej, afføring eller tis.
Jeg kan om natten være i tvivl om hun egentlig er vågen, men det er svært at se i mørket og så snart jeg lægger hende til spiser hun lystigt. Det gør hun i det hele taget hver gang jeg lægger hende til.
Jeg forsøger at bøvse hende af, men det er langt fra altid der kommer noget.
Jeg kan altid lægge hende tilbage i hendes lift, selvom hun er vågen/semivågen, hvorefter hun får sutten og falder rimelig hurtigt i søvn. Med mindre der er luft eller andet, der driller hende og som hun skal af med først.
Hun har rigtig mange afføringer på en dag/nat. Ikke hver gang hun spiser, men næsten hver gang.
Hun har nu været forkølet/snottet i omkring 2 uger. Det betyder at hun lidt oftere giver slip og sluger noget mere luft når hun spiser.
Jeg er i tvivl om jeg har en tendens til bare at lægge hende til, når hun knyer det mindste. Kan det tænkes at jeg ammer hende for meget og dermed bidrager til hendes maveproblemer hvor hun ligger og klager sig?
Kan de mange afføringer være tegn på for hyppige amninger?
Bør jeg kigge på ammeteknikken? Hun får jo helt sikkert hvad hun skal have, når hun tager så flot på. Men når hun nu sluger så meget luft? Giver det mening at vente til forkølelsen har fortaget sig og se om problemerne fortsætter?
Skal jeg prøve bare at lade hende ligge når hun klager sig om natten, for hun græder jo som sagt ikke. Måske jeg bare forstyrre hende mere end godt er. Jeg sover selv let, så vågner meget nemt af hendes lyde.
På forhånd tak.
Hilsen super-ammeren ;)