Svar: Ammerytme med mælk før lur

23. maj 2022

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Lucas mor

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse og alle dine tanker:)

Det er rigtig godt, du skriver, for det er tid til, at der sker en ændring hos jer:) Din dreng er så gammel nu, at det er meget vigtigt, at du får skruet mælkeindtaget gevaldigt ned og sat antallet af skemåltider op.

Det er sådan, at man taler om vinduer for, hvornår vi bedst lærer forskellige ting. På visse tidspunkter er vinduerne åbne, og her lærer vi bedst, men vinduerne kan lukke mere og mere i, og jo sværere har vi ved at lære. Og netop i 7-8 måneders alderen er der et vindue i forhold til mad, som det er meget vigtigt, at du udnytter.

Med den alder din dreng har nu, så vil han have en naturligt lyst til at undersøge ved at komme ting i munden, han vil have lyst til at smage på ting. Han har i denne alder også en naturlig lyst til at bruge sine kæber, han vil gerne tygge, lave tyggebevægelser i munden, og det betyder, at han i denne alder skal tilbydes mad med mere og mere bid. Da han er blevet ammet, så meget som han er, så har han ganske givet nogle rigtig gode kæbemuskler, og de skal bruges nu:)

Jo mere forskelligt du kan give ham nu, hvor vinduet står åbent, jo bedre. Det vil sige, at han skal have så mange forskellige fødevarer som muligt, han skal præsenteres for forskellige smage og konsistenser - for jo ældre han bliver, jo mere lukker vinduet i og jo sværere bliver det at introducere ham for maden og dermed få ham til at spise. Det forebygger altså kræsenhed og spiseproblemer, at du får sat gang i maden nu.

Det er helt rigtigt, at du skal forsøge at skabe en ammerytme med mælk før lur. Derfor er det rigtig godt, at du ammer ham, før han skal sove. Men i stedet for at amme ham, når han vågner, så skal han tilbydes skemad og vand af kop på dette tidspunkt. På den måde får du skabt plads i maven til både skemad og mælk.

Det er dog samtidig vigtigt, at du får sat antallet af amninger ned. Da han er 7 måneder gammel nu, så vil han faktisk kun have behov for 4 amninger i døgnet - det vil dække hans behov for mælk, og derudover skal hans behov dækkes via rigtig mad og vand af kop. Det er vigtigt for at sikre ham tilstrækkeligt med protein, jern, mineraler og diverse vitaminer osv. at han ikke ammes mere end dette men netop tilbydes mere suffcient kost. Selvom modermælk er godt, så er det sandsynligt, at han vil komme til at mangle næringsstoffer, hvis ikke du skruer mælkeindtaget ned nu. Og igen - det vil kun blive sværere at få ham til at spise, jo længere du venter.

En alderssvarende dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil dagen begynder stille og roligt, han skal ikke ammes, når han vågner.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amning.

Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur.

Eftermiddag 15.30-16: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping. Vand af kop.

Puttes evt. til en powernap, eller den springes over. En overgang kan du godt vælge at amme ham her, men stille og roligt bør mellemmåltidet erstatte amning her. Det er dog bedre at bibeholde amningen her et par uger, fremfor at amme ham om natten.

Aften 17.30-18: Tilbydes kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er familiemaden og dermed den mad, som du ...

Annonce

... selv spiser. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Det er altid en god idé at trappe gradvist ud af amningerne, så man ammer mindre og mindre. Det kan være rigtig svært at stå i den situation, hvor du står nu, og hvor din dreng naturligt forventer brystet, både når han vågner, og når han skal sove - fordi det er det, han naturligt har lært. Det er dog vigtigt, at du siger til dig selv, at du holder igen med amning, fordi det er bedst for ham både nu og på sigt - og du giver ham naturligt stadig mad og drikke, ligesom han naturligt tilbydes brystet, før han puttes - i hvert fald før sin middagslur og om aftenen:)

Det er naturligt meget svært at gå fra 9-12 amninger i døgnet til 4-5 amninger i døgnet. Derfor kan det godt være, at du er nødt til fortsat at amme ham før formiddagsluren i et par dage.. Det er dog meget vigtigt, at du afkorter denne amning, så han ikke fylder sig med mælk, og på den måde arbejder på at sætte mellemmåltidet i stedet og sikre, at amningen her helt kan undværes.

Om natten skal han hjælpes til at sove videre med kærtegn, stillingsskift, beroligende ord osv. og uden brystet i munden.

Det er korrekt, at han skal spise af et bryst af gangen, men du behøver ikke længere tænke så meget i "dessert". Det kan han godt selv regulere, og han har en alder, hvor han naturligt kan spise godt igennem, når du tilbyder ham brystet før middagsluren og før putningen om aftenen, ved sit drømmemåltid og tidligt morgen. Han skal nok tage, hvad han har behov for.

Samtidig skal du sikre hans væskebehov ved at tilbyde ham vand af kop til alle måltider, og også gerne ind imellem. Det vil sige, at hvis han vågner af en lur og virker tørstig, så skal du give ham vand i stedet for at amme ham - og så naturligt give ham mad - både skemad og mad i hånden, som han selv kan spise.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da du lige nu kun er på 1-2 måltider dagligt, så er det vigtigt, at du øger ham i antallet af måltider ret hurtigt. I dag og i morgen skal han have to måltider - frokost og aftensmad, og på torsdag introducerer du morgengrød. Det vil sige, at han torsdag og fredag skal tilbydes 3 skemåltider dagligt. Lørdag og søndag introducerer du så mellemmåltiderne formiddag og eftermiddag.

Det betyder også, at du i dag tirsdag og til og med fredag bibeholde amning formiddag, og lørdag og søndag giver du så mellemmåltid formiddag og afkorter amningen, så han i næste uge kan springe formiddagsamningen helt over.

Eftermiddagsamningen fjernes på samme måde - så du ammer ham eftermiddag idag og til og med på fredag. I weekenden introducerer du eftermiddagsgrød - og så ammer du ham kun om eftermiddagen, hvis han powernapper her. Springer han sin powernap over, så springer du amningen over.

Hans søvnmønster vil sandsynligvis ændre sig, når du begynder at trappe ud af amningen, fordi amningen er med til at lulle ham i søvn. Det er helt okay og forventeligt.

Du spørger, om jeg kan hjælpe dig med en god rytme, som giver dig mere ro... og jeg har måske ikke gjort dig mere rolig, for det er en stor ændring, som du står overfor at skulle indføre, og det vil natuligt rokke ved den tankegang, som du indtil videre har haft. Det er dog vigtigt og nødvendigt, at der sker en ændring, hvis din dreng skal lære at spise rigtig mad, og der er kun dig til at ændre det :)

Jeg håber derfor, at min dagsplan og tanker alligevel kan være med til at give lidt ro, fordi du har en plan at følge:)

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider dig igennem måned for måned. Der er opskrifter, dagsplaner osv. og du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få osv.

Glæder mig til at følge jeres familie videre frem og rigtig meget held og lykke med projektet:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene