Svar: Søvn og amning - 6 mdr.
15. november 2021
Alder:
6 mdr.
Kære søde du
Tusind tak for dit brev og dejligt at høre fra dig - og må jeg starte med at sige, at det gør mig oprigtigt ondt at høre, at I har mistet en lillebror sidste år. Det lyder som om, at det har været et ret hårdt 2020 for jeres lille familie...
Det er godt, at jeres datter trives - som den høje, slanke pige hun er - måske ligner hun bare sin far eller mor :) Og hvor er det dejligt, at I er blevet beriget med endnu en lille dreng. Jeres første søn vil naturligt altid være en del af jeres liv, og det er kun forståeligt, at oplevelsen omkring ham har gjort jer ekstra opmærksomme på jeres nuværende lille dreng, men det er rigtig godt, at I støtter hinanden, og at I som du så fint selv skriver "forsøger at kanalisere jeres energi ud i jeres levende børn" :)
Jeg synes det lyder som en god idé, at I er begyndt at introducere en flaske. Det lyder som en god prioritering at se, om I kan få lillebror til at acceptere en sådan, for det har naturligt visse fordele. Det vil for det første gøre, at far kan komme mere på banen og tage over, når du har brug for at koble lidt fra. Det vil også gøre det lettere for dig at vende tilbage på arbejde, ligesom det vil være godt for din krop også at få lidt pause fra de mange hyppige amninger. Du lyder veltrænet, men som du skriver, har de sidste 3 år været hårde for din krop, og du vejer nu 6 kg under dit udgangspunkt. Du er tilfreds med dit udseende, men lyder også "træt" - og det er helt okay, at du derfor prioriterer flasken. Dertil kommer at MME nogle gange kan mætte lidt ekstra og måske være med til at give lidt længere søvnstræk om natten, - man har da lov at håbe :)
Jeg vil anbefale, at I forsøger med flaske som f.eks. en drømmeflaske sen aften. Den kan gives mere eller mindre i søvne og måske være måden, I får lillebror til at acceptere den på. Og samtidig kan den så måske give lidt nattero først på natten. Den vil også give dig mulighed for at gå tidligere i seng, så du kan få lidt sammenhængende nattetimer, før du igen skal amme.
Derudover så lyder det for mig som om, at I skal øge lillebrors indtag af skemad og vand af kop. Han lyder til at være godt igang med skemaden, og som jeg læser dit brev, så tilbydes han skemad to gange dagligt - og du må meget gerne øge ham, så han nu får 3 hovedmåltider og derudover også 2 mellemmåltider. Sammen med skemaden skal han have vand af kop, som naturligt vil komme til at dække en del af hans væskebheov, og så skal han også stadig ammes før hver lur.
Det betyder, at en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, nu ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos samt vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu måske ca kl 12...
Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos samt vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur ca kl 16 som nu...
Aften 17.30: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, og der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden som han kan gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Drømmeflaske
Midt nat 03: Ammes - og i takt med at mængden af skemad sættes op og han bliver bedre til at drikke vand af kop og evt. tager imod en drømmeflaske, så trappes denne amning helt ud. Det vil sige, at målet er, at han stille og roligt begynder at kunne sove f.eks. fra kl 23.30-05 uden mælk...
Ud over at øge hans indtag af mad og vand af kop hele dagen igennem ,så vil det også være rigtig godt, hvis du kan begynde at adskille bryst og søvn. Det vil sige, at han stadig skal ammes, men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt, så han ikke er afhængig af brystet i munden for at kunne overgive sig til søvnen.
Du kan amme ham og putte ham fra din favn over i seng eller barnevogn, stå ved ham, lægge dine hænder beroligende på ham, evt. forsøge med en sut og/eller en putteklud, som dufter lidt af dig og med din nærhed forsøge at lulle ham det sidste stykke vej ind i søvnen. Han skal ikke flyttes fra dig, når han er vågen, men flyttes døsig. Det vil sige på det tidspunkt, hvor han næsten sover, men dog er vågen nok til at registrere, at han ikke længere er i din favn med netop ligger i seng eller barnevogn.
Du kan også lægge dig og amme ham liggende i dobbeltsengen og på den måde hjælpe ham til ro og til at overgive sig til søvnen. du giver ham på den måde masser af nærhed og tæt kontakt, som han er vant til og lyder til at efterspørge, og så lirker du brystet ud af munden på ham, så han ikke falder i søvn med brystet, men igen vænnes til at kunne sove uden. Samtidig holder du hænderne på ham, beroliger med nærhed og kærtegn. Du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Når han bliver 7 måneder, så vil det være tid til at skære et par af amningerne helt væk og det vil i den alder være relevant, at du f.eks. begynder at putte ham til formidagsluren uden amning først. Det betyder at mellemmåltidet til den tid vil erstatte den nuværende amning. Derfor er det også en god idé at indføre et mellemmåltid og i takt med at mængden af dette sættes op og ha bliver bedre til at drikke vand af kop, så fjernes amningen stille og roligt. På den måde får han også gradvist mindre brystafhængighed og lære at han godt kan sove uden mors bryst og favn. På den måde arbejder tiden altså også lidt for jer.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge jeres lille familie igen :) Stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske