Brev:
Søvn og amning - 6 mdr.
15. november 2021
Alder:
6 mdr.
Søvn og amning - 6 mdr.
Kære Helen
Det er efterhånden noget tid siden, at jeg har haft behov for din vejledning i forhold til min datter og især mad. Hun er nu 4 og bliver 5 om to måneder. Hun er stadig en slank og lang pige - 15 kg og 110 cm - men sådan er hun bare. Imellemtiden har vi fået lillebror, som bliver 6 måneder i denne uge. Han er en glad og dejlig baby og udvikler sig, som han skal. Men modsat sin søster er han ikke en super sove-baby. Hvor hun sov flere timer, er vi heldige hvis han sover halvanden - og det er ikke uafbrudt.
Til vores historie hører, at vi sidste år i februar også fik en lillebror, som blev født til termin. Halvandet døgn gammel blev han dårlig og tre døgn gammel, måtte lægerne give op, og han døde i vores arme. Det var ret dramatisk med ambulancer og militærhelikopter til Riget. Det har naturligvis fyldt meget i vores liv og tanker, men vi har forsøgt at kanalisere vores energi ud på vores levende børn.
Hele denne historie har gjort, at vi har været ekstra obs på lillebror og vi har haft brug for ekstra tryghed - blandt andet har vi ofte tjekket om han trækker vejret. Han har derfor sover lur ved siden af os den første tid og bliver ammet i søvn. Han sover korte lure og vågner tit under lur, hvor jeg forsøger at få ham til at sove videre. Det kræver som regel et bryst i munden. Han kan godt falde i søvn i barnevognen, hvis vi går tur og ligeledes i bilen. Nogle gange kan han sove videre, hvis han bliver stillet i barnevognen. Når han falder i søvn i bilen, kan jeg som regel bære ham ind i sengen, hvor han sover videre. Han sover de fleste lure i vores dobbeltseng.
Om aftenen er det heller ikke godt. Efter 20-60 minutter rumsterer han, gnubber øjne mv. Min mand har som regel tjansen, fordi jeg putter ham. Men nogle dage giver han sig simpelthen til at skrige af ham. Jeg har spurgt, hvad han gør. Han siger, at han tager ham op og bærer ham med hovedet over skulderen. Vores søn kan finde på at spænde op som en flitsbue. Jeg har foreslået at bære ham i en mere vuggende favn, nusse ham i sengen - han har seng ved siden af os - men min mand siger det ikke virker. Han vil gerne ammes 3-4 gange om natten, og jeg føler det begynder at påvirke morgenmaden. Udover at det påvirker min søvn. Det skal sige, at da han var 2-3 måneder sov han stræk på 5-6 timer.
Han er for en måned siden begyndt at få fast føde. Han får morgenmad, der som regel består af havregrød med frugtmos og aftensmad, som består af grøntsagsmos. Jeg er begyndt nogle dage at putte lidt kød i for at vænne ham til det. Han havde nogle dage i sidste uge, hvor han var forstoppet, men maven god igen.
Hans dag ser nogenlunde sådan her ud:
6.15-7.30:
Vågner, får ren ble og morgenmad
8.45-9.00:
Ammes og puttes til formiddagslur.
Sover som regel 45-75 minutter.
Cirka 12:
Ammes og puttes til middagslur.
Sover måske 1,5 timer som regel afbrudt.
Cirka 16:
Ammes og puttes til eftermiddagslur
Sover 30-45 minutter
17.30:
Aftensmad
18.30:
Ammes i sofaen
19.30-20:
Ammes og lægges til natten
Herefter er det ret uforudsigeligt. Han kan blive ammet flere gange indtil morgen.
Vi er begyndt at prøve med en flaske, så far også kan tage lidt over. I går aftes tog han 30 ml. Det er hans andet forsøg.
Det vil bestemt ikke gøre mig noget at amme lidt mindre. For mit vedkommende har jeg tilsidesat mig og min krop i næsten tre år i forhold til graviditet og amning. Dog går jeg til træning, hvor vores søn er med, som jeg begyndte på, da han var 3 måneder. Jeg vejer nu 6 kg under min startvægt og er tilfreds med udseendet. Men amningen og stillingerne påvirker også ryg og skuldre en del. Corona kom jo også og gjorde det svært med relationer. Det skal også siges, at vi dagen efter vores første søn døde, flyttede i nyt hus i en ny by. Derudover er jeg nødt til at søge jobs, da min arbejdsgiver har opsagt mig - det har desværre været besværligt, at jeg har været væk. Så på flere områder er der brug for lidt mindre brystafhængighed.
Har du nogle gode råd til sovevanerne og måske hvordan vi får ham til at sove uden at blive ammet i søvn - og til hvordan han ammes lidt mindre.
Jeg håber at min lange besked giver mening
Bedste hilsner
Mor til tre