Søvn og amning - 6 mdr.

15. november 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og amning - 6 mdr.

Kære Helen

Det er efterhånden noget tid siden, at jeg har haft behov for din vejledning i forhold til min datter og især mad. Hun er nu 4 og bliver 5 om to måneder. Hun er stadig en slank og lang pige - 15 kg og 110 cm - men sådan er hun bare. Imellemtiden har vi fået lillebror, som bliver 6 måneder i denne uge. Han er en glad og dejlig baby og udvikler sig, som han skal. Men modsat sin søster er han ikke en super sove-baby. Hvor hun sov flere timer, er vi heldige hvis han sover halvanden - og det er ikke uafbrudt.

Til vores historie hører, at vi sidste år i februar også fik en lillebror, som blev født til termin. Halvandet døgn gammel blev han dårlig og tre døgn gammel, måtte lægerne give op, og han døde i vores arme. Det var ret dramatisk med ambulancer og militærhelikopter til Riget. Det har naturligvis fyldt meget i vores liv og tanker, men vi har forsøgt at kanalisere vores energi ud på vores levende børn.

Hele denne historie har gjort, at vi har været ekstra obs på lillebror og vi har haft brug for ekstra tryghed - blandt andet har vi ofte tjekket om han trækker vejret. Han har derfor sover lur ved siden af os den første tid og bliver ammet i søvn. Han sover korte lure og vågner tit under lur, hvor jeg forsøger at få ham til at sove videre. Det kræver som regel et bryst i munden. Han kan godt falde i søvn i barnevognen, hvis vi går tur og ligeledes i bilen. Nogle gange kan han sove videre, hvis han bliver stillet i barnevognen. Når han falder i søvn i bilen, kan jeg som regel bære ham ind i sengen, hvor han sover videre. Han sover de fleste lure i vores dobbeltseng.

Om aftenen er det heller ikke godt. Efter 20-60 minutter rumsterer han, gnubber øjne mv. Min mand har som regel tjansen, fordi jeg putter ham. Men nogle dage giver han sig simpelthen til at skrige af ham. Jeg har spurgt, hvad han gør. Han siger, at han tager ham op og bærer ham med hovedet over skulderen. Vores søn kan finde på at spænde op som en flitsbue. Jeg har foreslået at bære ham i en mere vuggende favn, nusse ham i sengen - han har seng ved siden af os - men min mand siger det ikke ...

Annonce

... virker. Han vil gerne ammes 3-4 gange om natten, og jeg føler det begynder at påvirke morgenmaden. Udover at det påvirker min søvn. Det skal sige, at da han var 2-3 måneder sov han stræk på 5-6 timer.

Han er for en måned siden begyndt at få fast føde. Han får morgenmad, der som regel består af havregrød med frugtmos og aftensmad, som består af grøntsagsmos. Jeg er begyndt nogle dage at putte lidt kød i for at vænne ham til det. Han havde nogle dage i sidste uge, hvor han var forstoppet, men maven god igen.

Hans dag ser nogenlunde sådan her ud:

Vågner, får ren ble og morgenmad

Ammes og puttes til formiddagslur.
Sover som regel 45-75 minutter.

Cirka 12:
Ammes og puttes til middagslur.
Sover måske 1,5 timer som regel afbrudt.

Cirka 16:
Ammes og puttes til eftermiddagslur
Sover 30-45 minutter

17.30:
Aftensmad

18.30:
Ammes i sofaen

Ammes og lægges til natten

Herefter er det ret uforudsigeligt. Han kan blive ammet flere gange indtil morgen.

Vi er begyndt at prøve med en flaske, så far også kan tage lidt over. I går aftes tog han 30 ml. Det er hans andet forsøg.

Det vil bestemt ikke gøre mig noget at amme lidt mindre. For mit vedkommende har jeg tilsidesat mig og min krop i næsten tre år i forhold til graviditet og amning. Dog går jeg til træning, hvor vores søn er med, som jeg begyndte på, da han var 3 måneder. Jeg vejer nu 6 kg under min startvægt og er tilfreds med udseendet. Men amningen og stillingerne påvirker også ryg og skuldre en del. Corona kom jo også og gjorde det svært med relationer. Det skal også siges, at vi dagen efter vores første søn døde, flyttede i nyt hus i en ny by. Derudover er jeg nødt til at søge jobs, da min arbejdsgiver har opsagt mig - det har desværre været besværligt, at jeg har været væk. Så på flere områder er der brug for lidt mindre brystafhængighed.

Har du nogle gode råd til sovevanerne og måske hvordan vi får ham til at sove uden at blive ammet i søvn - og til hvordan han ammes lidt mindre.

Jeg håber at min lange besked giver mening

Bedste hilsner
Mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor