Svar: Ammestop - 10 mdr. part 2

22. oktober 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære fortvivlede mor

Det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne uddybe :)

Du skal i første omgang prøve at vurdere, om det vil være muligt for dig at være sammen med din datter om natten - så hun stadig får masser af nærhed og tæt kontakt, men ikke tilbydes brystet. Det kan godt være, at det er for stort et skift for hende at skulle undvære både mor og bryst, og derfor kan det nogle gange være en god løsning, at du stadig er der for hende, men forsøger at undvære amning.

Du skal også overveje, om du er nødt til at skære ned i amningerne om natten, før du når til "ingen amning efter midnat". Du skrev i dit brev, at du ammede flere gange om natten og tidlig morgen - og det kan godt være, at du f.eks. skal starte med at fjerne hver anden amning, så du ikke springer amningen helt over, men strækker tiden mellem hver amning og starter med at øve, at hun faktisk ikke behøver brystet i munden hver gang hun giver lyd fra sig og virker søgende.

Det er som nævnt også vigtigt, at du sover med en t-shirt på, så din datter ikke selv kan tage brystet, når hun føler behov, men så det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes. Og så er det også en god idé, at du forsøger at putte hende på afstand af dig, da hun naturligt vil have sværere ved at undvære brystet, når hun ligger lige foran mælkebaren:)

Og så skal hendes indtag af mad og vand dagen igennem øges, så du sikrer dig, at hun ikke ...

Annonce

... vågner og søger brystet om natten, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.

Så.. i første omgang er der altså flere ting, som du kan forsøge for at få sat antallet af amninger ned om natten og gradvist vænne jeres datter til, at hun ikke behøver brystet for at sove igennem. Hvis intet af dette virker, så kan det være nødvendigt at far tager over, fordi han kan putte med hende, give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, trøste, berolige og betrygge - men ikke amme. Amning er derfor udelukket. Ofte siger man at efter 3 nætter vil far kunne mærke en forandring - det vil ikke være løst i løbet af 3 dage, men han vil begynde at kunne fornemme, at han lettere kan trøste og berolige hende, hjælpe hende videre i søvnen, og hendes grådperioder protester vil være mindre. Far kan evt. tilbyde hende lidt vand, hvis hun er tørstig, men som udgangspunkt skal hun ikke tilbydes vand, erstatning, mad eller andet - hun skal lære at sove uden brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Går det helt op i spåner og bliver far og datter begge kede af det, så må du naturligvis amme hende, få roen på og så igen forsøge at trækker tiden mellem amningerne, så du ikke længere ammer igen og igen og igen hele natten. Du skal huske på, at jeres datter har lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har :)

Jeg håber, at dette hjælper lidt videre - jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort og håber at det lykkes nogenlunde let for jer alle tre :) Knus herfra

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder