Svar: Genetablering af amning - 1 mdr.
15. marts 2020
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med din lille dreng :)
Der har sandsynligvis været en rigtig god grund til, at barselspersonalet har anbefalet dig at stoppe amning og i stedet gå over til erstatning. Normalt vil man på barselsgangene i Danmark gøre rigtig meget for at få en amning til at fungere, og når de har anbefalet dig at stoppe amning, så må det være sket med god grund...
Rent teoretisk vil du sandsynligvis godt kunne starte amning op igen, men det vil kræve rigtig meget tid og overskud - og det vil være tid, som går fra din dreng. Det nærvær du savner at have sammen med ham, vil du i stedet skulle bruge på udmalkning, hjælpebrystsystemer, lægge til brystet og sandsynligvis også stadig flaske ved siden af. Det betyder, at det meste af dagen vil gå op i at skulle producere mælk, malke ud og få dette givet til din dreng, og der er ingen sikkerhed for, at det vil lykkes dig at amme fuldt...
Jeg forstår godt, at du kan savne amningen. Hvis du er i mødregruppe og ser andre mødre amme, kan det naturligt godt give et stik i hjertet.. men du skal huske på, at moderfølelsen ikke sidder i brystet, men netop i hjertet, og man er altså en lige så god mor, selvom man giver sit barn flaske. Faktisk er du måske en bedre mor, når du giver flaske, fordi det sikrer, at din dreng får sit behov for mælk dækket, så han trives og tager på, som han skal. Det giver også dig mulighed for at bruge din tid på ham og netop nærværet med ham - og ikke på brystpumper osv...
Du kan stadig sidde og ligge med din dreng på brystkassen og ved brystet. Du kan stadig give ham masser af hud mod hud kontakt og nærhed - også selvom du giver ham flaske. Når du efter 8 ugers alderen har været ved lægen og fået lavet den opfølgende gynækologiske undersøgelse, så kan du f.eks. gå i badekar med din dreng, hvor du kan ligge tæt med ham, ligesom I kan gå til babysvømning og lignende, hvor I naturligt også har tæt hud mod hud kontakt.
Da han har lidt problemer med træg mave, vil det være rigtig godt, at du giver ham babymassage. Smører ham ind i lidt lotion, babyolie eller lignende med bestemt bløde kærtegn og små tryk - du kan købe bøger om, hvordan du gør eller finde små film på nettet, som guider dig i hvordan - og det kan også være en rigtig fin måde for jer at have nærhed og tæt kontakt på. Og hvor du kan mærke, at du faktisk hjælper ham og gør en forskel for ham :)
Der er også mange fordele ved at give flaske - du ved præcist, hvor meget han indtager, hvilket kan være med til at give en stor ro. Du kan prøve med en anden erstatning hvis du fornemmer, at den han får ikke er den bedste for ham :) Flasken giver også mulighed for at få lidt aflastning, så din kæreste eller mor måske kan tage over og hjælpe dig en gang imellem. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du blandt andet boede hos din mor i en periode i graviditeten, og jeg tænker derfor, at det kan være rigtig dejligt, hvis mormor kan hjælpe med også at give flaske en gang imellem...
Hvad betyder det for dig at være en god mor? For mig betyder det rigtig mange forskellige ting - og handler ikke kun om, hvordan man giver mælk. Det er f.eks. vigtigt, at man kan tage vare på sit barn, at du kan vurdere om din lille dreng er sulten, skal have skiftet ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen og overgive sig til søvnen, når han er træt. Det handler også om at kunne rumme hans følelser - både de glade og de mindre glade, du skal have overskud til og kunne rumme ham, når han er ked af det, græder utrøsteligt og er rigtig svær at hjælpe .. og ikke kun, når han er glad og småpludrer. Og nogle gange er det netop flasken, som gør, at du får dette overskud og netop kan være der for ham, som han har behov for.
Det er rigtig hårdt at have et lille spædbarn, det vender op og ned på hele ens liv, og du ved aldrig om han sover 20 minutter eller 2 timer. Du er på hele tiden og skal naturligt have overskud til dette 24/7...
Jeg synes, du skal forsøge at stå ved beslutningen om ammestop og bruge din tid på din lille dreng og ikke på brystpumpe, hjælpebrystsystemer mv. Du skal stadig sidde med ham, pludre med ham, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Du kan måske bære ham tæt ved dig - f.eks. i en vikle, så han får ekstra kontakt og nærhed på denne måde - og du stadig føler, at du har de nærværende stunder med ham, som du savner.
Du kan også altid kontakte din sundhedsplejerske og drøfte situationen med hende...
Jeg sender dig et stort knus med på vejen og håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske