Brev:
Dreng på 7 mdr bagud mht. mad og motorik
16. marts 2020
Alder:
7 mdr.
Dreng på 7 mdr bagud mht. mad og motorik
Hej Helen,
Mange tak for din sidste besvarelse. Vores dreng er nu 7,5 mdr. afvænnet slyngevuggen, sover OK i barnevogn og puttes for det meste til nat uden problemer (dog stadig natlige opvågninger med gråd hvis maven driller). Mange at de udfordringer vi har nu ift. hans udvikling, mener vi skyldes hans maveproblemer. Havde egentlig en tid hos en børnelæge i dag, som dog er aflyst grundet corona.
Vi skriver fordi han er bagud ift. gennemsnittet og vi er løbet hovedet mod en mur. Vi gør alle de samme ting som ved storesøster, men det virker ikke. Her er en uddybning:
1) Han vil ikke ligge på maven
2) Han triller ikke bevidst og sidder ikke på numsen
3) Han ammes stadig ca. hver 3 time
4) Han vil ikke spise grød/mos
1: Vi lægger ham selvfølgelig hver dag, men der opstår hurtigt gråd (hvilket man jo godt kan forstå, hvis det gør ondt i maven). Det er ret hæmmende ift. at komme videre motorisk med at kravle mv.
2: Den seneste uge, er han trillet et par gange, men der virker ikke bevidst. Vi har prøvet at sætte ham i højstol, men han hænger og er ikke stærk nok endnu.
3: Jeg ammer stadig en del. Nogle gange er det fordi han finder trøst ved amningen, når han har smerter i maven og det er det eneste, der hjælper og giver ro, særligt om natten.
4: Har forsøgt med grød/mos on/off siden han var 4,5 md. Han vil ikke have det og når man endelig får lidt i ham, har han ingen afføring i 3-4 dage og græder natten lang grundet mavekneb. Har prøvet med svesker (det gav mavekneb), frugtmos på toppen, har lavet flere forskellige typer grød/mos med forskellige smage og altid meget lind, for ellers får han det galt i halsen og gylper alt op. Kan slet ikke komme i gang med at give kød, da han ikke engang kan synke alm. tynd grød. Har prøvet med majs snacks og agurke stænger, men dem får han også galt i halsen meget hurtigt. Han får masser af vand (koldt, kogt) imens, men han bliver alligevel forstoppet. Han ammes også efter hvert måltid.
Dagen ser ca. sådan ud:
Kl. 06-07: tidlig amning og stå op
Kl. 10: ammes og sove
Kl. 12: mos/grød og vand af kop (herefter ammes)
Kl. 15: Ammes og sove
Kl. 18: Ammes
Kl. 20: Ammes og sove til nat
Kl. 23: Ammes
Kl. 02: Ammes
Kl. 06-07: tidlig amning og stå op
Dvs. jeg ammer for meget (8 gange i døgnet). Men det er svært når introduktionen til grød og mos går så dårligt og jeg tit ender med en baby med mavekneb. I gode perioder har jeg givet ham mos igen ved 18-tiden (2. måltid) men har måtte stoppe, når maven brokker sig. Nogle gange er jeg i tvivl om hans manglende appetit skyldes at han er for fyldt med mælk eller at have er for sulten efter 1. lur. Men hvordan prioriterer man?
Han får mælkesyrebakterier, som har en lille effekt. Vi har også prøvet movicol, som jeg ikke synes hjalp synderligt. Vil understrege, at vi efter mange lægebesøg VED at det er maven, den er gal med (ikke andet), vi ved bare ikke hvad det er med den mave... Endnu... Måske finder vi aldrig ud af det.
Hvad skal jeg gøre? Har du nogle gode råd til hvordan vi får vendt skuden? Hvordan kunne en dagsplan se ud, hvor vi får trappet amningerne lidt ned? Jeg føler at vi er inde i en ond spiral grundet den mave og jeg ved ikke hvordan vi kommer ud af den. Der er under 3 mdr. til vuggestuestart og jeg vil så gerne have, at han kan kravle, spise og drikke af kop til den tid.
Frustreret mor og far