Svar: Dreng på 7 mdr bagud mht. mad og motorik

16. marts 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære frustrerede forældre

Tak for brevet og den finde beskrivelse - og alle tanker :)

Jeg er ked af at høre, at jeres aftale med børnelægen er blevet udsat, men det er desværre sådan situationen er i øjeblikket... :(

Der kan være mange grunde til, at jeres dreng ikke vil ligge på maven, og at han motorisk ikke er så hurtig, som I f.eks. har oplevet storesøster være. Og det er naturligt, at I bliver bekymret, for man kan jo ikke lade være med at sammenligne - og derfor ved I også et eller andet sted, hvad I kan forvente, selvom de normale rammer er vide...

Det er rigtig godt, at I lægger ham på maven dagligt - flere gange om dagen. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke nok i sin ryg til at kunne sidde. Derfor er det vigtigt, at I altid starter med at lægge ham på maven, når I lægger ham fra jer og han er vågen... også selvom han ikke synes, det er så sjovt...

Læg ham evt. hen over en ammepude, eller læg et sammenrullet håndklæde ind under hans brystkasse, så han på den måde løftes lidt op og bedre kan kikke sig omkring. Læg ham evt. foran et spejl, så han kan se sig selv (og jer) i spejlet, og det på den måde måske bliver lidt sjovere at ligge der.. Nogle børn har også glæde af en "drejeskive" - det laver blandt andet lamaze, og I kan være heldige at finde den billigere brugt...

Vær også opmærksom på, at han kan ligge på maven på jeres brystkasse, hen over jeres lår, og når I bærer ham rundt i jeres favn, så kan han med fordel ligge på maven i jeres arme, ligesom I kan give ham "flyveture" hvor han flyver på maven mellem jer forældre eller blot imens I danser med ham, svinger ham rundt osv. I må også gerne lægge ham på maven hen over en stor gymnastikbold eller lignende.. Det hele tæller med :)

Du skriver, at han er set af egen læge flere gange, og han er jo også henvist til børneafdelingen... Måske har han brug for en fysioterapeut eller kiropraktor.. nogle børn er låst i deres hofte, bækken, lænd, ryg, nakke... og har brug for hjælp til at få løsnet spændinger - hvorefter de så begynder at bruge sig selv mere motorisk. Det kan også være, at han har ekstra hypermobile led, og det kan også give forsinket fin- og grovmotorisk udvikling. Her kan en fysioterapeut hjælpe jer med forskellige øvelser, som vil være gavnlige for jeres dreng...

Har han øreproblemer? Væske på ørerne kan påvirke balancen og det kan også nogle gange være en forklaring på, hvorfor han ikke bevæger sig så meget omkring...

Det vil være rigtig godt, at I hjælper ham med at bruge sig selv motorisk, og hjælper ham med at trille omkring. Det er helt okay, at han ikke kan selv endnu, og I må meget gerne hjælpe ham. Sørg for at han får armene ind under kroppen, når han ligger på maven, så han ikke ligger og "flyver". Det er lettere for ham at dreje til siden, hvis han ligger på sine albuer og derfra videre om på ryggen. Når han ligger på ryggen, så kan I cykle med hans ben, hjælpe ham med at sparke fra med benene, og hjælpe ham med at trille om på siden og derfra videre om på maven.. I kan finde små youtube videoer, som giver eksempler på forskellige øvelser, som I kan lave.

Og ja - så spiller hans store mælkeindtag naturligt ind på hans lyst til og behov for skemad. Du ammer ham 8 gange i døgnet, og det er faktisk dobbelt så meget, som han har behov for - du skal helst ned på at amme ham 4 gange i døgnet med den alder han har. Jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes før sin formiddagslur og om eftermiddagen og nu skal sove 5-6 timer om natten uden mælk... Jeg har dog fuld forståelse for, at I ikke kan gå fra 8 til 4 amninger fra den ene dag til den anden, ...

Annonce

... og derfor kan du godt bibeholde amningen om formiddagen...

Det betyder også, at du skal begynde med mere skemad, og jeg vil lige nu anbefale, at du giver ham skemad 4 gange dagligt - 3 små hovedmåltider og et enkelt mellemmåltid. Sammen med skemaden skal han have vand af kop. Og hvis du oplever hans mave meget sart, så kan du godt give ham kogt afkølet vand... Det er fint at bibeholde mælkesyrebakterierne, og det er også en god idé at du ikke giver ham store portioner grød og mos - det er super fint, hvis han kan spise ½ dl. så maven ikke går helt i stå. Det kan dog også være nødvendigt med lidt laktulose i en periode, og det må han også gerne få. Det kan købes i håndkøb på apoteket.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre og skal ikke ammes igen, når I står op...

Morgen 8: Tilbydes lidt grød, gerne med lidt frugtmos som topping, må meget gerne få lidt bløde frugtbåde eller lignende i hånden at sutte og gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10 som nu...

Frokost 12: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop. Suppleres her også meget gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Skal ikke ammes efter dette måltid, men først når han puttes til middagslur...

Tilbydes et lille mellemmåltid omkring kl 14 - det kan være lidt frugtmos, vand af kop... ren frugt- og bærmos vil ofte have en positiv effekt på maven og forebygge forstoppelse...

Eftermiddag: Ammes og puttes til middagslur kl ca. 15 som nu

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Udgangspunktet kan være jeres mad eller det kan være mos fra glas, som passer til børn på ca 6 måneder... Prøv dig lidt frem, det vigtigste er dog, at han spiser lidt og ikke så meget konsistensen lige nu :)

Ammes og puttes til natten ca kl 20 som nu

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og hjælpes herefter videre i søvnen...

Og amningen midt nat 02 rykke stille og roligt frem, så han hen af vejen gradvist vænnes til at amme f.eks. kl 05 i stedet. Og lærer at sove f.eks. fra 23.30 til 05 uden mælk. Det er naturligt en forudsætning, at han spiser og får nok at drikke dagen igennem, men følger du ovenstående, så vil dette være et realistisk mål at arbejde hen imod :)

Det er værd at medtænke, at noget af hans maveuro godt kan skyldes, at hans mave har brug for andet end mælk at arbejde med.. og at han godt kan få ondt i maven, hvis han reelt er sulten. Derfor skal du finde balancen mellem at give ham lidt skemad, så han får mad i maven, men også give ham mælken, som han naturligt stadig har behov for. Det er vigtigt, at han ikke får så stor en mængde skemad, at han får forstoppelse, og her er amningen også god til at holde gang i maven... men det kan som sagt også nogle gange være nødvendigt at give ham lidt laktulose i denne overgang.

Du skriver, at han har været ved lægen mange gange, og at du ved, at det er maveproblemer han har. Jeg går ud fra, at lægen også har udelukket mælkeallergi eller allergi overfor fødevarer som forklaring på jeres dreng maveproblemer...?

Det er svært at sige, hvorfor jeres dreng reagerer og udvikler sig som han gør. Måske har han bare brug for mere tid, og det er naturligvis helt okay :) Jeg håber, at mit forslag til dagsplan kan hjælpe lidt på vej og give lidt idé om, hvordan I kan komme lidt videre herfra og som du skriver - få vendt skuden lidt :)

Jeg kan ikke love dig, at han kan kravle, når han om 3 måneder begynder i vuggestue, men han skal gerne være igang med at spise grød og mos - og jeg håber at dagsplanen hjælper lidt på vej med dette :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far