Svar: Nedløbsrefleksen

16. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne fortælle lidt om nedløbsrefleksen :)

Når du lægger din datter til brystet, og hun begynder at die, så sætter dette gang i nedløbsrefleksen, det betyder, at din mælk begynder at løbe. Refleksen virker ofte i løbet af få minutter, men hvis man sidder og spænder i kroppen, hvis det gør ondt at amme, eller hvis man er nervøs for at barnet f.eks. vil afvise brystet eller lignende, så kan man forlænge tiden, før mælken løber - og der vil således gå længere tid, før barnet får mælken ud. Derfor er det vigtigt at du sidder så godt som muligt, og at du slapper af i kroppen, når du lægger din datter til :)

Mange kvinder tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men sådan er det ikke. Nedløbsrefleksen virker mange gange under en amning. Det vil sige helt i starten, hvor du lægger dit barn til, og når mælken så løber til barnet, så vil barnet synke mælken og derefter die igen, hvorved nedløbsrefleksen atter sætter igang. Det betyder, at et barn ofte vil spise med en rytme, hvor de dier, holder pauser, dier igen - altså f.eks. sutter, sutter, sutter, venter på at nedløbsrefleksen går igang, synker mælken der kommer, sutter, sutter, venter på nedløbet, synker, sutter, sutter, sutter igen, venter atter på at mælken skal løbe, synker og sutter igen...

Lige når man lægger til brystet, så vil barnet sutte lidt og derved sætte mælken og nedløbsrefleksen igang. Jo hurtigere mælken løber, jo langsommere vil barnet sutte - jo langsommere mælken løber, jo hurtigere vil barnet sutte. I begyndelsen af en amning vil mælken løbe hurtigere ned til barnet, end mod slutningen, og barnet vil derfor tilpasse sin rytme efter, hvor hurtigt og hvor langsomt mælken løber.

Ved at ultralydsscanne har man fundet ud af, at der er 7 trin i barnets suttecyklus:

1: Brystvorten, en stor del af det bruge område (areola) og det underliggende brystvæv ligger dybt i barnets mund. Tunge, læber og kinder danner en forsegling omkring brystet. Læberne er krænget ud.

2: Spidsen af barnets tunge ligger lige over gummen i ...

Annonce

... undermunden, og tungen griber fat omkring areola og brystet

3: Når barnet dier, strækker brystvorten sig. Barnet laver et undertryk, som gør brystvorten to til tre gange længere, end den normalt er. Spidsen af brystvorten ligger mellem den bløde og den hårde gane.

4: Barnet presser med tungen mod brystvorten og gør det i bølgebevægelser, hvor tungen skiftevis presser og trækker sig tilbage. Samtidig hæver barnet kæben og presser på den måde ekstra på brystvorten og areola.

5: Barnets mandler bevæger sig opad, tungen følger med, og svælget åbner sig. Mælken, som presses ud af brystet, kan strømme ned i halsen på barnet.

6: Barnets synker mælken. Strubelåget lukker for luftrøret, strubehovedet strækker sig opad, den bløde gane løftes, og det sikres, at barnet ikke får mælken i næsen, men i maven.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

7: Barnet sænker kæben, og en ny cyklus begynder. Barnet begynder igen at bevæge tungen i bølgende bevægelser, og den forreste del af tungen holder forseglingen omkring brystet.

Synkebevægelsen udløses først, når der er tilstrækkeligt med mælk i barnets mund. Derfor vil barnet ikke altid synke efter hver suttecyklus, men kan godt sutte, holde pause, sutte igen og først derefter synke :)

Nogle kvinder vil opleve, at nedløbsrefleksen går igang, når de blot tænker på deres barn.. andre kvinder oplever, at det kan være svært og tage lidt for lang tid at få nedløbsrefleksen igang. Hvis det er svært at få mælken til at løbe, så kan man gøre forskellige ting, blandt andet kan man bruge en Syntocinon spray, som fås via recept hos egen læge. Det er en næsespray til mor, hvor du tager et pust i hvert næsebor, før du lægger din datter til brystet. Det får mælken til at løbe hurtigere. Det er en forudsætning, at mor har mælk - syntocinon fremmer ikke mælkedannelse, men kan sætte gang i nedløbsrefleksen...

Syntocinon er "kunstigt oxytocin" og det er netop hormonet oxytocin, som sætter gang i nedløbsrefleksen og som udløses, når barnet begynder at die på brystet :)

Du kan læse mere om f.eks. nedløbsrefleksen i min bog "Helens bog om Amning & Flaske" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder