Svar: God rytme
14. maj 2019
Alder:
2 mdr.
Kære Sofia
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :)
Det lyder som om, at du har godt med mælk, og det lyder også som om at lillepigen er meget brystglad, hvilket er rigtig godt. Men det lyder også som om, at der er en sammehæng mellem hendes mælkeindtag, hyppigheden af amning og hendes voldsomme maveuro...
Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er vandholdig, og den slukker dermed tørsten. Hvis man malker ud, så vil denne mælk ligne skummetmælk lidt i konsistensen. Det er rigtig praktisk med den vandholdige mælk, fordi din datter nogle gange godt kan være tørstig og derfor melde sig ved brystet og die kortvarigt for netop at få slukket sin tørst.
Den næste del af mælken ser lidt mere hvid ud og ligner lidt mere letmælk. Det er hendes egentlige mad, og til sidst i brystet kommer det, man kalder fløden. Det er en lidt federe mælk, og hvis man malker ud, vil denne mælk ofte lægge sig øverst i flasken og på siden af flasken.
Det er vigtigt, at du hjælper din datter med at spise så lang tid som muligt på et bryst af gangen. Det betyder, at hvis hun f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det bedre, at hun spiser i 20 minutter på ét bryst, end at hun spiser 10 minutter på hvert bryst. Ved at lade hende spise længerevarende på et bryst, så sikrer du, at hun får den federe mælk med ud - og den giver ro i maven. Hvis hun spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så får hun for meget af den vandholdige mælk og dermed ekstra ondt i maven og ekstra uro i maven.
Det kan være en god idé, at du skifter ammestilling undervejs, så hun f.eks. starter med at blive ammet i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, mave mod mave, og når hun så slipper, har brug for at blive bøvset af, så giver du hende en lille pause, og derefter så lægger du hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen. Det vil sige, hvor hun ligger med sin krop ud under din ene arm. På den måde kan du hjælpe hende til at spise i længere tid fra et bryst, så hun "tømmer" brystet bedre, og samtidig vil skift af ammestillinger være med til at stimulere brystet rigtig godt.
Det er korrekt, at det nogle gange kan være en god idé at amme af to omgange imellem hver lur - men ikke altid. Det kommer helt an på, hvornår hun sidst har spist, hvor meget hun har spist, og hvor længe hun har været vågen. Hvis hun f.eks. har sovet en god lang lur på 2-3 timer, så vil hun sandsynligvis være sulten, når hun vågner og derfor have brug for at die med det samme. Herefter vil hun så være vågen i længere tid, pludre med dig osv. blive skiftet, og før hun så puttes igen, så kan du tilbyde hende toppen fra modsatte bryst, så hun får en tørstslukker før hun skal sove. Når hun så vågner, så kan hun ammes fra den side, hvor hun tog toppen sidst og på den måde spise godt på dette bryst, så hun når ind til den lidt federe mælk.
Hvis hun derimod er ammet, sover kortvarigt, vågner op igen, så behøver hun måske ikke amning med det samme hun vågner, men kan i stedet starte med at lege lidt, pludre med dig osv. og blive skiftet og puslet om, og før hun så skal sove, så kan du tilbyde hende brystet, hjælpe hende med at spise effektivt og længe - og derefter så putte hende.
Og dette leder lidt videre til dit spørgsmål om rytme. Det er som udgangspunkt godt, hvis hun kan tilbydes mælk, som en fast del af sit putteritual. Det at blive ammet før en lur vil hjælpe hende til at koble fra og finde roen og dermed overgive sig til søvnen. og samtidig vil hun kunne sove længere på fyldt mave og dermed sikres, at der naturligt går lidt længere tid, før hun melder sig og har brug for mælk igen.
Du skal regne med, at hun har brug for 6-8 hovedmåltider i døgnet og derudover måske en tørstslukker en gang imellem. Det betyder, at hun som udgangspunkt skal ammes hver 3-4 time. Og det lyder lidt for mig som om, at du skal forsøge at få hende til at spise effektivt og godt, når hun ammes, og så forsøge at strække tiden lidt mellem amningerne. Hun lyder til at spise meget hyppigt og lyder til at "slatspise" lidt for meget og derfor få ondt i maven...
Vil hun tage imod en sut? Hvis hun virker meget søgende ved brystet, så er det ikke nødvendigvis fordi hun har brug for ekstra mælk i maven, men fordi hun har et suttebehov og det at sutte sætter netop gang i mave- og tarm og hjælper mælken og luften på vej igennem systemet. Så nogle gange vil det kunne give hende ro i maven, hvis hun i stedet for brystet tilbydes en sut... Hun skal naturligvis ikke sutte så meget på sutten, at hun ikke stimulerer og tømmer brystet tilstrækkeligt, men det lyder ikke umiddelbart til at være udfordringen hos jer :)
Spædbørn sover ikke efter en fast plan eller rytme.. I skal regne med, at hun måske cirka har behov for 16 timers søvn i døgnet, og heraf vil nattesøvnen måske være 9-10 timer og dagssøvnen 6-7 timer. Antallet af lure kan variere meget i 2 måneders alderen, nogle børn sover to meget lange lure dagligt, andre sover 3 eller 4 kortere lure.
Det I skal være opmærksomme på omkring rytme er som sagt mælk, som en del af hendes putteritual og hjælp til at spise effektivt ved brystet, når hun ammes - og lidt pauser imellem amningerne. Og så må I meget gerne i 2 måneders alderen begynde at indføre lidt faste rutiner i forbindelse med putning. Det kan f.eks. være de ting, som I sandsynligvis allerede gør - skifter hendes ble og gør hende klar til at sove, erstatter brystet med en sut, putter hende fra jer med bestemte kærtegn, beroligende ord, beroligende hænder, lægger hende ned, hvor hun skal sove - hvis det er i liften, så svinges denne lidt, hvis det er i barnevognen, så trilles hun lidt og lulles på den måde ind i søvnen. Hun skal ikke puttes vågen, men ammes og flyttes fra jeres favn der, hvor hun næsten sover men med jeres hænder og nærhed lulles det sidste stykke ind i søvnen.
Din fornemmelse af, at hun ammes for hyppigt og at hun ofte spiser for kortvarigt, så hun derfor ender med at skrige og vende sig, fordi hun får ondt i maven, lyder altså helt rigtig - det er meget fint set :) Og jeg håber at mine tanker giver lidt idé om, hvordan I bryder denne rytme.
Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om Amning og Flaske" og "Helens bog om Børn og Søvn"...
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske