Brev:
God rytme
14. maj 2019
Alder:
2 mdr.
God rytme
Kære Helen,
Jeg har en lille dejlig datter på knap 8 uger – hun vejer 5,8 kg og er 59 cm lang (ved fødsel 3910 g og 53 cm).
Hun har siden fødslen haft mange problemer med sin mave – ”umodne tarme” er det, vi har fået at vide, at det kaldes. I torsdags var vi hos børnelæge, hvor hun blev startet i movicol ½ brev dagligt, da hun siden fødslen har haft meget sparsomme hårde afføringer på trods af fuldamning (de første døgn dog lidt supplering med mme, da råmælken ikke var nok til hende). Hendes helt store problem er dog luft i tarmene, og hun skriger og vrider sig, når hun slår prutter, hvilket selvfølgelig er hjerteskærende at se på som mor.
Alt i alt har vi altså haft nogle svære første uger, hvor hendes vågne tid har været meget præget af maveproblemerne – enten har hun forsøgt at presse uden held eller slået prutter og derfor skreget rigtig meget, hvorfor vi – for at give hende ro – enten har lagt hende i slyngevugge eller kørt tur i barnevogn mhp. at få hende til at sove.
Nu er hun mere og mere vågen og har også tilfredse perioder, hvor hun smiler og er glad, men humøret kan ændres på ingen tid, og vi har fortsat mange daglige skrigeture, hvor det eneste der virker er slyngevugge eller barnevogn. Det har derfor været rigtig svært for os at indarbejde nogen som helst form for rytme i dagligdagen, og jeg vil gerne høre dig, hvordan en normal god rytme for en 8 uger gammel baby kunne se ud, og om du overhovedet mener, at vi med de udfordringer vi har kan indarbejde en sådan? Fx ved jeg, at man anbefaler en amning lige når baby vågner og lige inden baby puttes igen – hvor længe skal hun have været vågen for, at det anbefales at amme igen inden næste lur? For nogle gange er hun jo kun vågen 1 time og puttes pga. mavesmerter/begyndende utilfredshed.
Det eneste der er nogenlunde fast er, at hun puttes til natten ca. kl. 20-21, her sover hun ofte et godt stræk til kl. 01, hvorefter hun mange nætter nærmest pludrer resten af natten og ved 5-6 tiden vil hun op, dette forudgået af min. amning hver 1,5 time.
Hendes reaktion på mavesmerterne er ofte, at hun gerne vil ammes, hvorfor hun i snit ammes hver 2. time i løbet af dagen, men jeg tror, det gør hendes smerter værre, at hun ofte får for meget at spise, og det er således lidt en ond cirkel. Desuden et mønster hvor hun så spiser en lille smule, men ikke kan gennemføre et helt måltid, fordi hun skriger og vrider sig, derefter en kort lur, et lille måltid osv. Det føles lidt som en ond cirkel, og jeg vil høre, om du har gode råd til at bryde den. Eller bare råd generelt til vores situation.
Jeg håber, du kan hjælpe - på forhånd tusind tak.
Mange hilsner,
Sofia