Søvnbehov og fordeling

14. marts 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen

Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig god rytme, hvor han har sovet ca. 15-16 timer i døgnet. Han har fulgt dine søvnhjul og han har siden 3 måneders alderen sovet 3 lure dagligt. Han har aldrig sovet så lange lure, men har altid sovet meget om natten - men det har pludselig ændret sig.

Nu er det ofte sådan, at han kan sove måske 5-6 timer i løbet af dagen og kun sover 8-9 timer om natten. Han sover altså lidt mindre end han plejer, men sover jo sådan set stadig fint - jeg undrer mig dog over, hvorfor han pludselig sover så meget om dagen, hvor jeg jo tænker, at han skal begynde at være mere vågen. Og så må jeg indrømme, at jeg ...

Annonce

... synes det er lidt stressende, at han pludselig er meget mere vågen og aktiv om aftenen. Han sover ofte ret sent og står tidligt op. Ofte sover han fra 21.30-06.

Jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre og mit spørgsmål går på, om det kan være en god idé at vække ham om dagen? På den ene side skal han jo have lov til at sove om dagen, hvis han har brug for det, på den anden side, har jeg lyst til at vække ham om dagen for at se, om det kan forlænge hans nattesøvn lidt igen.

Jeg synes det er svært at få det hele til at hænge sammen, når jeg også gerne vil have min søvn og jeg også gerne vil have lidt tid sammen med min mand om aftenen.

Med venlig hilsen
Laura

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke