Søvnbehov og fordeling

14. marts 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen

Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig god rytme, hvor han har sovet ca. 15-16 timer i døgnet. Han har fulgt dine søvnhjul og han har siden 3 måneders alderen sovet 3 lure dagligt. Han har aldrig sovet så lange lure, men har altid sovet meget om natten - men det har pludselig ændret sig.

Nu er det ofte sådan, at han kan sove måske 5-6 timer i løbet af dagen og kun sover 8-9 timer om natten. Han sover altså lidt mindre end han plejer, men sover jo sådan set stadig fint - jeg undrer mig dog over, hvorfor han pludselig sover så meget om dagen, hvor jeg jo tænker, at han skal begynde at være mere vågen. Og så må jeg indrømme, at jeg ...

Annonce

... synes det er lidt stressende, at han pludselig er meget mere vågen og aktiv om aftenen. Han sover ofte ret sent og står tidligt op. Ofte sover han fra 21.30-06.

Jeg er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre og mit spørgsmål går på, om det kan være en god idé at vække ham om dagen? På den ene side skal han jo have lov til at sove om dagen, hvis han har brug for det, på den anden side, har jeg lyst til at vække ham om dagen for at se, om det kan forlænge hans nattesøvn lidt igen.

Jeg synes det er svært at få det hele til at hænge sammen, når jeg også gerne vil have min søvn og jeg også gerne vil have lidt tid sammen med min mand om aftenen.

Med venlig hilsen
Laura

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor