Brev:
Motorisk urolig part 2
30. december 2022
Alder:
6 mdr.
Motorisk urolig part 2
Hej igen Helen,
Det er vildt at læse dit svar. Ja, musen holdte sit hoved allerede fra fødslen og kunne ligge længe på maven med hovedet oppe, allerede fra starten og så led hun noget så frygteligt at refluks de første par måneder. Vi var 2 gange hos en kranio sakral behandler og med det fik vi rimelig godt styr på refluksen. Hun gav os også nogle øvelser til at strække lænden/ryggen med hjem, dem må vi lave igen! Vi troede jo, som du også nævner, at hendes nakke var enormt stærk og har ikke tænkt over, at det faktisk kunne være spændinger... Det er vildt hvor meget resonans dit svar giver.. Tak.
Det du skriver med, at hun kan være sensomotorisk udfordret har vi ikke som sådan tænkt på. I den forstand, at vi forventede at få et barn som ville reagere kraftigt på stimuli, da både jeg og far har et udfordret nervesystem.. Men hun reagerer meget mindre end vi troede.. Og den med krops berøring har jeg ikke tænkt så meget over ved hende, selvom jeg selv har det svært med kropsberøring, specielt når jeg er træt.. Så kan det gøre helt ondt i huden at blive aet.. Årh ha, min lille mus..
Da hun var nyfødt kunne jeg godt mærke, at hun ikke brød sig særlig meget om at blive strøget. Hun ville hellere have en fast hånd på sin brystkasse for at finde ro. Og så har jeg tænkt, at hun skulle "lære" at kunne lide berøring. Altså ikke at hun SKULLE, men at det var noget hun ville bryde sig om når hun blev større... Ligesom vi øvede at gå tur i barnevognen, så øvede jeg at ae hende, kysse og kramme hende.. Og nu griner hun når vi laver kysse lege, men nus bryder hun sig stadig ikke om.. Så måske er hun, ligesom mig, udfordret der...
Men i forlængelse af mit sidste brev, vil jeg så, med den nye viden vi begge har, spørge, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende ind i søvnen? Det ender ofte med skrig og gråd.. Så snart hun lukker øjnene, springer de op igen i et skrig.. Og det kan stå på i 5-10 minutter og er anstrengende for os alle... Jeg tror det er fra refluks tiden, hvor hun jo kun lige nåede at falde i søvn, før hun blev vækket og mavesyren og man kunne - jeg lyver ikke - se angsten i hendes øjne. Det var så frygteligt, ikke at kunne gøre noget for hende.. Eller ikke kunne gøre nok.. Vi gjorde jo hvad vi kunne, holde hende oprejst, spørge sp om flere besøg, så hun kunne hjælpe os til hvad der kunne være galt, tage til behandling med hende osv.. Nå, det var vidst et sidespor...
Sagen er, at det virker som om, at hun faktisk er rigtig bange for søvnen og vi har i hvert fald et par gange om dagen problemer med at putte hende.. Vi balancere på den hårfine grænse med at hun skal være træt. Ikke lidt eller meget. Men bare træt når hun bliver puttet. For jo mere træt hun er, jo sværere er det for hende at overgive sig til søvnen, så langt er vi med.. Men selv hvis hun bliver puttet til tiden, kæmper vi... Jeg har også før skrevet om, at vi altid putter på bolden til om natten.. For jo længere vi kommer op af dagen, jo mere udfordrende bliver søvnen for hende... Har du nogle idéer eller forslag til hvordan vi kan hjælpe hende?
Venlig hilsen
C