Motorisk urolig part 2

30. december 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Motorisk urolig part 2

Hej igen Helen,

Det er vildt at læse dit svar. Ja, musen holdte sit hoved allerede fra fødslen og kunne ligge længe på maven med hovedet oppe, allerede fra starten og så led hun noget så frygteligt at refluks de første par måneder. Vi var 2 gange hos en kranio sakral behandler og med det fik vi rimelig godt styr på refluksen. Hun gav os også nogle øvelser til at strække lænden/ryggen med hjem, dem må vi lave igen! Vi troede jo, som du også nævner, at hendes nakke var enormt stærk og har ikke tænkt over, at det faktisk kunne være spændinger... Det er vildt hvor meget resonans dit svar giver.. Tak.

Det du skriver med, at hun kan være sensomotorisk udfordret har vi ikke som sådan tænkt på. I den forstand, at vi forventede at få et barn som ville reagere kraftigt på stimuli, da både jeg og far har et udfordret nervesystem.. Men hun reagerer meget mindre end vi troede.. Og den med krops berøring har jeg ikke tænkt så meget over ved hende, selvom jeg selv har det svært med kropsberøring, specielt når jeg er træt.. Så kan det gøre helt ondt i huden at blive aet.. Årh ha, min lille mus..

Da hun var nyfødt kunne jeg godt mærke, at hun ikke brød sig særlig meget om at blive strøget. Hun ville hellere have en fast hånd på sin brystkasse for at finde ro. Og så har jeg tænkt, at hun skulle "lære" at kunne lide berøring. Altså ikke at hun SKULLE, men at det var noget hun ville bryde sig om når hun blev større... Ligesom vi øvede at gå tur i barnevognen, så øvede jeg at ae hende, kysse og kramme hende.. Og nu griner hun når ...

Annonce

... vi laver kysse lege, men nus bryder hun sig stadig ikke om.. Så måske er hun, ligesom mig, udfordret der...

Men i forlængelse af mit sidste brev, vil jeg så, med den nye viden vi begge har, spørge, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende ind i søvnen? Det ender ofte med skrig og gråd.. Så snart hun lukker øjnene, springer de op igen i et skrig.. Og det kan stå på i 5-10 minutter og er anstrengende for os alle... Jeg tror det er fra refluks tiden, hvor hun jo kun lige nåede at falde i søvn, før hun blev vækket og mavesyren og man kunne - jeg lyver ikke - se angsten i hendes øjne. Det var så frygteligt, ikke at kunne gøre noget for hende.. Eller ikke kunne gøre nok.. Vi gjorde jo hvad vi kunne, holde hende oprejst, spørge sp om flere besøg, så hun kunne hjælpe os til hvad der kunne være galt, tage til behandling med hende osv.. Nå, det var vidst et sidespor...

Sagen er, at det virker som om, at hun faktisk er rigtig bange for søvnen og vi har i hvert fald et par gange om dagen problemer med at putte hende.. Vi balancere på den hårfine grænse med at hun skal være træt. Ikke lidt eller meget. Men bare træt når hun bliver puttet. For jo mere træt hun er, jo sværere er det for hende at overgive sig til søvnen, så langt er vi med.. Men selv hvis hun bliver puttet til tiden, kæmper vi... Jeg har også før skrevet om, at vi altid putter på bolden til om natten.. For jo længere vi kommer op af dagen, jo mere udfordrende bliver søvnen for hende... Har du nogle idéer eller forslag til hvordan vi kan hjælpe hende?

Venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os