Brev:
Søvnproblemer - 1.5-3 timer lang putning (del 2)
19. oktober 2022
Alder:
16 mdr.
Søvnproblemer - 1.5-3 timer lang putning (del 2)
Hej Helen.
Tusind tak for din besvarelse allerførst. Der faldt en kæmpe sten fra mit hjerte, for nu kunne jeg mærke jeg blev hørt og nu får den hjælp vi har brug for.
Og i dag lyder det så forkert at skrive "trænger til sofa og pusterum" - men putningen tog længere tid end sædvanlig i går, og derfor min dumme måde at formulere mig på! Og det er heller ikke nødvendigvis nødvendigt for os at hun kan puttes kl. 20, vil gerne tage hensyn til at at hun er en lille ugle :-) - men vil hun have bedre af længere nattesøvn og kortere lur?
Jeg er glad for at vi skal væk fra både "gå og se" og sidde ude på stolen - og forstår hvad du mener med søvntoget, det giver god mening!
Og skal lige hører dig omkring det! For de aftener hvor vi selv har tænkt tanken, at gide vide om vi puttede for tidligt og lod hende være oppe, synes vi aldrig der kommer tegn på træthed - indtil hun lige pludselig er overtræt. Og derfor kan vi have svært ved at stige på i ordentlig tid - men nu går vi i hvert fald 100% ind på mellem 20:30-21:00! Er hendes bad kl. 18:30 så for tidligt?
Med den nye puttemetode hvor jeg bliver hos hende - hvad vil du gerne jeg gør i forhold til kommunikation der? Er det at sige "shh", "nu skal du og bamse ligge jer ned og sove" og "mor sidder lige her" - for tænker hun vil kaste med dynen og pege på ting mange gange, når jeg nu er mere tilgængelig efter vi har sunget (hvilket jeg synes er rart, at jeg er).
Og lige en sidste ting; jeg bruger værktøjer, sange og forskellige lege til at hjælpe hende til mere sprog (men jeg kunne også klart gøre mere og vil jeg til at gøre nu). Hun forstår meget af det jeg siger til hende - f.eks. sagde jeg på en gåtur den anden dag, at nøj hvor solen skinnede dejligt og jeg godt kunne bruge mine solbriller. Og haps hev hun dem op af en lomme i barnevognen og gav dem til mig. Så nu skal vi bare have til hende at komme med nogle ord tilbage :-)
Men i forhold til stimulering med det mentale som du skriver, (hvis du har tid) men hvordan kan jeg hjælpe hende med det?
Igen mange tak for din besvarelse! Går mod putte-stunden med fornyet energi og håber jeg snart kan give vores datter en rar afslutning på dagen.
Med venlig hilsen
Louise.