Svar: Søvnproblemer - 1.5-3 timer lang putning (del 2)
19. oktober 2022
Alder:
16 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar - og at du har fået fornyet energi med på vejen, så I kan få en rar afslutning på dagen :)
- Og selvfølgelig har jeg tid til at svare på dine spørgsmål :) Jeg vil forsøge at svare på dem i den rækkefølge de kommer :)
Ja - på sigt vil hun sandsynligvis trives godt med f.eks. at sove ca. 11 timer om natten fra kl 20 til 07 og så sove 2-2.5 time til middag. Men jeg tænker, at dette vil løse sig selv i takt med, at hun gradvist nok skal vænnes til at sove tidligere om aftenen. Når hendes nattesøvn forlænges, så hun f.eks. begynder at sove kl. 20.30 i stedet for kl 21-22 eller senere, vil dagssøvnen ofte begynde at afkorte sig af sig selv. I takt med at hun forlænger sin nattesøvn om aftenen, vil hun sove kortere om dagen. Du skal derfor ikke vække hende fra dagsluren, med mindre hun pludselig forlænger luren mere end 2.5-3 timer. Så vil det være en god idé at vække hende, da det er nattesøvnen, som skal forlænges og ikke middagsluren. Men vent lige og se, hvordan aftenerne går :)
Jeg tror ikke jeres datter viser særlig mange træthedstegn. Hun er højst sandsyligt en lille ugle, der har sin bedste tid om aftenen, og hun elsker aftenerne. Hun kan derfor let holde sig kørende - indtil det pludselig bliver for meget for hende :) Derfor er I nødt til at kikke lidt på klokken, og normalt ville jeg sige, at hun skulle puttes efter ca. 5-5.5 timers vågenhed med den alder, hun har. Det vil sige, at hvis hun står op af sin middagslur kl. 14.30, så vil det passe at putte hende kl. 19.30-20 - som jo også er det I forsøger, men for at nå dertil, så tænker jeg, at I er I nødt til at ændre på putteritualet og gøre hende tryg ved at skulle sove. Og lige nu altså putte hende senere, fordi I skal være helt sikre på, at hun er træt og parat til at sove :) Også selvom I nok kommer lidt for sent til toget:)
Ja, det kan godt være en god idé, hvis I lige nu kan rykke aftenrytmen lidt. Badet må meget gerne ligge en times tid før putning, afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få et godnatmåltid, få børstet tænder, og så blive puttet.
Du kan enten lægge dig med hende i dobbeltsengen, eller du kan sidde med hende i sengen, holde om hende, lade hende ligge ned, eller hvordan du fornemmer, du skaber det bedste ritual for hende. Du må meget gerne sige feks. "sshh-sshh", "sove nu", "læg dig ned skat", "mor er lige her", "mor passer på dig", "putte med bamse", "godnat skat". Du må også meget gerne ligge sammen med hende og synge en sang for hende. Det er et rigtig fint ritual, og noget hun er tryg ved og vant til, så det skal du endelig bibeholde.
Hun må meget gerne spejle sig i dig, så det er også helt okay, hvis du prøver at lukke øjnene lidt og lader som om, at du sover. Det er godt, hvis lyset er slukket, så der ikke er mere lys, end at du lige kan orientere dig og hjælpe hende med at blive lagt ned, finde bamsen osv. hvis hun igen og igen rejser sig op. Men holde fast i, at det er sovetid - for du ved, at tidspunktet er rigtigt. Hun er rigtig træt og parat til at sove.
Det, der skal være dit fokus er, at hun ikke længere græder ulykkeligt, og at de frustrationer I begge har derfor bliver mindre. Det kan godt være, at hun stadig vil smågræde lidt, fordi det er svært for hende at overgive sig til søvnen, det kan også godt være, at det stadig tager en time eller mere at putte hende de næste par aftener, men det er okay, så længe hun falder gladere i søvn.
Det er vigtigt, at du hele tiden holder fast i dagsrytmen - altså op til samme tid hver dag, sove middagslur til samme tid hver dag - og gradvist så rykke hendes puttetidspunkt lidt frem i takt med, at hun begynder at få en indre fornemmelse for at skulle sove og være parat til putning, når du putter. Præcis som hun har om dagen, hvor hun falder rigtig fint i søvn og tydeligt har det "inde i kroppen". Og i takt med, at hun så måske kan puttes tættere på klokken 20, vil det måske være nødvendigt at afkorte middagsluren lidt, hvis hun ikke gør det af sig selv. Det må tiden som sagt vise:)
Med hensyn til sprog, så er det rigtig godt, at hun har sprogforståelse - det at du nævner, at du har brug for dine solbriller, og hun så hiver dem frem - det viser, at hun forstår de ting, du siger, at hun har forståelse for ord, forståelse for sproget.
Det er her helt naturligt, at hun forstår en masse ord og sætninger, før hun er begyndt at sige ordene selv. Lige nu suger hun til sig, og på et tidspunkt vil hun føle sig lidt mere sikker og begynde at sige flere ord. Hun skal høre ord rigtig mange gange og også høre ordene brugt i mange forskellige sætninger, før hun begynder at forstå dem og kunne bruge dem.
Det lyder som om, at du gør det allerede, men jeg vil lige nævne, at det er vigtigt, at du taler med hende om alt muligt hele dagen igennem. Det gælder ved puslebordet, når I spiser, når I går ture, når I besøger legegruppen, når I tager i svømmehallen, når I er i haven, når I bager boller osv. osv. Sæt ord på alt, hvad I gør sammen, alt hvad I oplever sammen. Sæt ord på, når du f.eks. går fra et rum til et andet. Sæt ord på det I skal.
Sæt ord på, når du skifter hende, tager tøjet af hende, smører med creme, giver hende en ren ble på, giver hende tøj på igen - sæt ord på alt hvad du gør. Sæt ord på maden, mælken, glasset, koppen f.eks. "er du tørstig", "vil du have mælk", "se mor hælder mælk i koppen", "mmm dejlig mælk", "mælken er kold", "mælken smager godt" osv. osv. Så hun igen og igen hører ordet mælk og derfor lære at sige det og bruge det.
Syng sange med hende, også sange med fagter, og hvor du bruger hendes krop til bevægelse, imens I synger. Brug også rim og remser, læs bøger højt for hende. Sæt ord på lyde - det kan være lyde i hverdage som "Av", "Ae", "Hov", "Ups", "Mmm", "Bang" osv. men også dyrelyde - hvad siger løven, aben, krokodillen, koen, hunden, fuglen...
Sæt også ord på hendes følelser og tanker f.eks. "er du bare så ked af det, sååå", eller "nu er du vist træt", "blev du bare helt forskrækket, det var heller ikke rart".
Generelt kan man sige, at det er rigtig godt, hvis du kan sætte ord på aktiviteter både før, under og efter de er foregået. Det er også rigtig godt, hvis du kan understøtte sproget med billeder eller ved at vise hende ting i virkeligheden, så I kikker på det, I taler om, sammen. Det er rigtig godt at bruge gentagelser, ligesom det er rigtig godt, hvis du kan finde noget, som fanger lillepigens interesse og så tale om netop dette:)
Mental stimulering er f.eks. netop sproglig stimulering, men det er også oplevelser. Hvis I f.eks. tager i svømmehallen, så er der rigtig mange lyde, rigtig meget lys, vandet kan være både køligt og varmt, hun skal sæbes ind - alle sanser er i brug - også smagssansen (hvis man får vand i munden) - og der er rigtig mange stimuli her. Samtidig bliver hun naturligt motorisk bevæget i f.eks. en svømmehal. Det samme gælder, når I f.eks. er til gymnastik.
Mental stimulering er f.eks. også sanglege, musik, legetøj som udfordrer hende tankemæssigt f.eks. klodser eller byggebægre, der skal stables, brikker der skal placeres i et knoppuslespil, en kugle der skal placeres rigtigt for at trille, knapper man skal trykke på, for at der kommer en lyd eller musikken starter, vandlegetøj til badekarret, legetøj med bolde der skal samles, kommes i og spyttes ud, når der trykkes på knapper, en bus, hvori der skal placeres små figurer...
Det stimulerer hende også at blive snurret rundt, gynget, vendt og drejet, ligge på en mave hen over en stor gymnastikbold osv. Jo mere bevægelse, jo bedre er det faktisk. Baby- og trykmassage er også godt. Sæt gerne ord på kroppen og alle kroppens dele, så hun også får disse med i sit ordforråd "hoved", "næse", "mave", "navle", "arm", "fødder"...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og ønsker jer en rigtig god og forhåbentlig mere rolig putning i aften :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske