Søvnen er så svær!

14. februar 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnen er så svær!

Hej Helen,

Undskyld på forhånd, det meeeget lange brev. Vi forsøger at få mange detaljer med, der kan have indflydelse.

Vi har læst så mange af dine breve, og synes du har nogle rigtig gode råd og synspunkter. Derfor prøver vi nu, at skrive til dig med en problematik som har stået på, siden vores datter blev født. Det drejer sig om hendes søvn.

Sagen er den, at vores pige siden fødslen været meget “følsom”. Hun har igennem altid grædt meget, og udtrykt sig hvis der var noget hun var utilfreds med. Vi er førstegangsforældre, så det har ikke altid været lige nemt at gætte hvad hun manglede.

Nu er hun blevet lidt ældre, og derved lidt lettere at aflæse. Vi føler selv vi kan se når hun er træt. Hendes øjne bliver rødlige og hun falder mere hen på ammepuden når jeg ammer hende op til lur. Men det er som om, at vi skal ramme HELT rigtigt med hvornår vi putter hende. Ellers bliver hun meget utilfreds. Hun græder ved HVER putning om dagen og til nat. Hun græder typisk ikke om natten, når hun vågner og skal ammes.

Om dagen sover hun alle sine lure barnevognen, i hendes voksipose. Vi har ikke kunne få noget som helst andet til at virke. Vi har ellers forsøgt med at vugge i arme, yogabold, svøb osv. Barnevognen kan hun falde i søvn i sådan rimelig let, når vi går en tur med hende. Hun græder og klynker imens, indtil hun falder i søvn. Sådan er det hver gang vi putter hende. Hun virker meget utilfreds med at skulle sove. Vi kan give hende sutten, men det gør hende ikke mindre utilfreds. Hvis hun ikke bliver puttet efter omkring 2 timers vågentid så bliver hun helt overtræt og meget ked af det. Det gør det svært at tage nogle steder hen, for vi skal igennem samme putte rutine med barnevognen hver gang. Vi kan ikke flytte på hendes mens hun sover. F.eks. Fra autostol til barnevogn. Derfor holder mor sig tit bare hjemme med hende.

Om aftenen når hun skal puttes i seng, så bliver hun næsten hysterisk. Vi har lavet en fast rutine med sang, let vuggen og amning. Det er den samme rutine hver gang. Allerede når vi begynder på hendes vuggen + godnatsang så ved hun at hun skal sove, for så begynder hun at blive rigtig ked af det. Det er simpelthen det hårdeste for os.

Det er frustrerende at skulle putte vores pige, når hun bliver så ked af det hver gang. Vi vil jo gerne have hun har en behagelig oplevelse med at kunne putte og sove.

Vi har prøvet alt igennem de sidste 5 måneder, og virkelig forsøgt at holde det simpelt, og give hver ting et reelt forsøg. Yogabold, slyngevugge, vuggen i arme, vuggen i liften, sove hos os (vil hun slet ikke, jo mindre det er ammepuden så kan hun godt falde lidt hen), babymassage, sang, nussen, nusseklud, sut. Ja jeg tror snart vi har prøvet alt. Det er som om hun er bange eller utryg ved at skulle sove.

Da hun var helt lille, sov hun i liften i en tremmeseng. Det kunne hun godt finde ud af om dagen også. Kombineret med en lur i barnevognen senere. Det er som om, at hun blev mere bevidst om sine omgivelser, og derved totalt nægtede denne mulighed da hun blev et par måneder. Så nu kører vi udelukkende på barnevogn og gåtur.

Som personlighed er hun meget nysgerrig. Hun suger alt til sig, og skal se og pille ved alt. Det er jo fedt hun er nysgerrig anlagt. Vi er dog lidt i tvivl om det kan have en rolle at spille, i forhold til hendes søvn? Vi prøver da også at skærme hende for stimuli inden hun skal sove. Skrue ned for lyset, slukke tv, musik osv. Lave stille og rolige ting med hende. Hun har travlt, og vil det hele. Hun er ikke typen der kan lide og falde til ro i vores arme. Hun vil typisk gerne stimuleres og aktiveres ofte. Det eneste ...

Annonce

... tidspunkt hun kan falde i søvn ved os, er i forbindelse med amning.

Vores rutine ser nogenlunde sådan her ud: (den ændrer sig lidt hele tiden. Og undskyld det bliver lidt rodet)

Vågne kl. 7 amme og sove videre ved mor / amning imens
Vågner kl 8. Pusles + ligger lidt på legetæppe
Kl. 9 vil typisk lige have lidt mere mad.
Kl. 9.30-10.00 puttes i barnevogn. (Begynder ca. 9.30 med pusle, amning og så puttes i voksipose og i barnevognen).
Sover gerne et par timer her. Men alt imellem 1,5-3 timer
Kl. 12 (f.eks.) - vågner Ammes som det første, pusles og lege i et par timer. (Får typisk lidt mælk ind imellem de to timer).
Kl. 14 (f.eks.) Ammes pusles, og puttes i barnevognen. Sover mellem 1,5-2 timer her, alt efter hvor meget hun sov til middag.
Kl. 16 (f.eks.) vågner, ammes, pusles, leger lidt.
Hun får sin sidste lur i barnevognen omkring kl. 18. Ammes, pusles forinden. Sover typisk 45 min her.
Vågen fra kl. 19-21 hvor hun bliver ammet, puslet og leger stille og roligt.
Herefter forsøger vi at ligge hende til nat, som typisk foregår ved at vi pusler hende, hun får nattøj og d-dråber. Så svinger vi hende let i sin dyne, hun får sut og sin kaninbamse. Vi synger en godnatsang imens. Så tager far hende og vugger hende lidt i armene, mens mor slukker alt lys (vi har selvfølgelig skruet ned for stimuli omkring kl 20). Så går vi alle ind i soveværelset, hvor hun får lov at ligge ned i vores seng, amme og forhåbentligt falde i søvn. (Det gør hun dog kun sjælendt). Hun bliver typisk mere og mere utilfreds, og kan skrige og græde længe her. Vi forsøger så at vugge hende igen, og amme hende igen. Her falder hun så ofte i søvn, og vi kan ligge hende over i hendes egen seng. Det er ALDRIG uden skrig og gråd. Hun bliver så varm og ked af det når hun skal puttes til nat.

Om natten sover hun heldigvis ok. Hvis hun falder i søvn mellem 9-22, så vågner hun nogle gange kl 23, bliver ammet over i vores seng, og så kan hun let ligges tilbage i hendes egen seng. Så vågner hun ca. kl 2, kl. 4 og kl. 6 hvor hun bliver ammet på samme måde. Hun ammer ikke ret længe, og kan typisk meget let lægges over i hendes seng, når hun først er faldet i søvn under amningen.

Vores dage er selvfølgelig meget forskellige, og det er lidt svært at sætte et præcis klokkeslæt på alle dagens aktiviteter. Det er sådan nogenlunde sat.

Da vi ikke bare sådan lige, kan ligge hende fra os og sove. Så går vi heller ikke til nogen aktiviteter, som babysvømning, stimulastik osv med hende. Det er ærgerligt når hun nu er så nysgerrig. Det er bare virkelig svært, når hun er så ked af det, og utilfreds og bekæmper søvn hver gang.

Omkring mad og amning. Så havde vi svært ved at få amningen til at køre de første par måneder. Hun tabte sig lidt, og vi måtte give en smule modermælkserstatning. Amningen kørte dog derefter fuldt ud. Hun ammer nuværende meget tit. Nok en gang i timen ca. Vi forsøger også at give hende smagsprøver på mos og grød. Det er dog som om hendes mave ikke er helt klar til det. Da vi har givet hende majsgrød og gulerodsmos så har hun skreget (nok i smerte) om aftenen når vi skulle putte hende. Vi bruger modermælkserstatning i maden, da mor ikke kan pumpe mælk ud. Vores pige er kun på smagsprøver nuværende, og får et par baby-skefulde af noget forskelligt.

Jeg ved det er en lang besked, men vi håber virkelig du vil se det igennem. Måske kan du komme med nogle nye synspunkter?

Vores pige har våde bleer, afføring dagligt. Hun smiler og er begyndt at lære og grine. Hun virker tilfreds og glad om dagen.

Mange kærlige hilsner
to trætte forældre.

Tusind tak for en fantastisk brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder