Dreng på 17 mdr står tidligt op

29. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Dreng på 17 mdr står tidligt op

Kære Helen.

Jeg har tidligere været meget glad for dine input til mine 2 små drenge. Vi har altid haft store søvnproblemer med begge drenge. Den store begyndte at sove igennem som 2 årlig, og er nu snart 3 1/2.

Jeg skriver nu fordi den lille på 17 mdr vågner ved 04-tiden hver morgen +/- 30 min. Så mange dage står vi op kl 03.30 og det er luksus hvis kl bliver 04.30.
Den store sover stadig 2 timers lur og går dermed senere i seng om aftenen, så nogle dage har vi børn fra 03.30 om morgenen til 21.30, vi har 2 jobs og intet far/mor tid. Det er simpelthen for hårdt og slider på vores overskud og forhold. Og vi trænger desperat til noget mere søvn.

Med den lille på 17 mdr. har vi haft op til 20 opvågninger med ham om natten som nu er reduceret til 0-2 stk🙏 Og han falder i søvn i egen seng om aftenen. Han sover ca 12 timer i døgnet. Fra 20-04 om natten. Vi strækker morgenmaden til ca kl 06 (så det ikke er pga sult han vågner). Hvilket jeg egentlig synes er lidt synd for han er HELT vildt sulten der. Han kan klare ca 4 vågne timer, hvilket betyder at hans første lur ligger ved 8-tiden og hvis vi ikke vækker ham, sover han mindst 2 timer der. Så når vi afleverer ham i vuggestue er han helt flad og de putter ham kl 08, så han går glip af alle formiddagsaktiviteterne.

Han sover 2. lur fra ca. 14-15.30 (hvis han ikke vækkes). Og så puttes han ml 19-20. Alle hans vågne timer er han aktiv og spiser godt og har et mægtigt humør. Der er ingen tvivl om at denne dagsrytme passer ham rigtig godt, men vi kan ikke holde til det meget længere. Han har tydeligt stadig brug for 2. lure, men det er også klart når han står så tidligt op. Jeg er med på at han sover for meget om dagen, nogle dage bliver det til 4 timer i alt.

Vi har efter aftale med vuggestuen forsøgt at de skal vække ham efter 1 time om formiddagen, det prøvede de 1 uge hvor hans vågne timer derefter var meget pylrede og han virkede så ...

Annonce

... træt at de puttede ham igen efter ca 2 timer, og så skulle de vække ham igen efter ca 1 1/2 time (for at han sammenlagt ikke sov mere end 2 1/2 time i dagtimerne) og der virkede han igen ikke udsovet. Kl var på det tidspukt ca 13 når de vækkede ham fra 2. lur, og så er der virkelig lang tid til aften og vi måtte så putte ham ved 17-18 tiden, og så vågnede han igen tidligt. Jeg ved godt det ikke er løst på 1 uge, men jeg har brug for råd til hvordan vi griber det an.

Drømme scenariet er jo at få rykket ham frem til at sove ved 11-12 tiden og så bare 1 lang lur, men der virker langt derhen.

Vi har forsøgt her den første del af juleferie at rykke hans morgenlur kl 08 med 15 min hver dag. Og det lykkedes de første 4 dage indtil han blev puttet kl 9🙏 Men så vågnede han en morgen 03.15 og var umulig at få til at sove videre, så er han så træt kl 7 at vi blev nødt til at putte ham der og nu er vi ligesom tilbage ved start igen her midt i ferien. Nu er han lige puttet kl 08 igen som ‘vi plejer’.

Når han vågner tidligt hver morgen rejser han sig op i tremmesengen og græder. Jeg har prøvet at ligge ham ned igen, men han bliver meget ulykkelig. Så han plejer at komme over i vores seng og kan her sove lidt videre.

Vi skal jo have vendt de mange timer om dagen til om natten, hvis han bare kunne sove til kl 06 ville det være en kæmpe lettelse og passe bedre ind i vores daglige rytme.

Undskyld det lange brev, jeg er bare lidt træt og forvirret over hvordan vi skal gribe det an. Jeg synes det er så synd at vække ham og gøre hans ellers vågne timer hårde, men det må vel være sådan en periode?

Kan du hjælpe os på vej Helen?

Måltider ligger ca sådan:
06 morgenmad
7.45 ‘formiddagssnack’ inden lur
11 frokost
13 ‘middagsnack’ inden lur når han er herhjemme
16 eftermiddagsbolle
17.30-18 aftensmad
19 1/2 godnat banan + mælk

Rigtig glædelig jul og godt nytår.

Mira❤️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre