Svar: Dreng på 17 mdr står tidligt op
29. december 2021
Alder:
17 mdr.
Kære Mira
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebrors rytme og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Jeg ved fra dine tidligere breve, at lillebror er født før tid, og det kan godt betyde, at han har brug for to lure i længere tid, det er altså helt okay, hvis han endnu ikke er parat til en længere middagslur midt på dagen, den fleksiblitet må være der. Jeg er dog helt enige med jer i, at selvom han trives med sin nuværende rytme, så fungerer det ikke for nogen af jer andre, og det er derfor en god idé, at I forsøger at hjælpe ham til en rytme, som kan fungere bedre for jer alle :)
Jeres dagsrytme med tidspunkter for mad ser umiddelbart rigtig fint ud. Hans spisetider passer rigtig fint, og som du skriver, så vågner han ikke umiddelbart fordi han er vant til at få morgenmad - han kan dog godt være sulten. Derfor tænker jeg, at I skal forsøge, om I kan give ham et lidt større godnatmåltid, meget gerne en portion grød eller en portion havregryn med mælk. Noget som vil mætte ham lidt mere til natten end godnatbananen. Det er første udgangspunkt at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten. Men ellers lyder måltiderne i løbet af dagen og tidspunkterne fine :)
Derudover så fortæller du, at I har forsøgt at strække tiden om formiddagen, så han gradvist blev puttet senere og senere til formiddagslur. Det er lykkes for jer kortvarigt at vænne ham til at blive puttet kl 09, men det varede kun få dage... Og jeg tænker ikke, at I skal starte her - jeg tænker faktisk, at I skal forsøge at afkorte hans opvågning om natten eller mere korrekt sagt - afkorte tiden han er vågen tidlig morgen, så det bliver til en opvågning mere end en decideret vågenperiode.
Det vil sige, at hvis han vågner kl 04, så skal I forsøge at putte ham igen så hurtigt det er muligt. Måske kan han puttes kl 06 og så sove videre til 07, hvor dagen så kan begynde, måske kan han puttes allerede kl 05.. Gradvist altså forsøge at afkorte hans vågenperiode tidlig morgen, så han går fra at være vågen i 4 timer til at være vågen i 3 timer, 2 timer, 1.5 time, 1 time, 45 minutter, 30 minutter, 15 minutter, 5 minutter... Så I på den måde får forlænget hans nattesøvn og på den måde også arbejder på at få ham til at sove til f.eks. kl 06, så dagen starter der i stedet.
Og så vil I naturligt stadig skulle holde fast i de to dagslure lidt endnu - men formiddagsluren vil måske ligge kl 9 og middagsluren kl 13.30.. og på den måde vil puttetidspunktet om aftenen stadig passe med at være omkring kl 19.30-20, som nu. Jeg tænker som sagt, at han har brug for sine to lure, det er ikke dette, som I lige nu skal ændre på, men i stedet hans nattesøvn/stå op tidspunkt. Og dette altså ikke ved at strække tiden, før I putter ham til formiddagslur, men i stedet ved at afkorte tiden, hvor han er vågen om morgenen, putte ham igen og så gradvist starte dagen senere.
Lige nu vil I sandsynligvis ikke kunne putte ham allerede kl 05, det vil være en gradvis ændring, men det kan godt lade sig gøre hen af vejen og for mig at se må det være vejen frem hos jer :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt! Og rigtig glædelig jul og godt nytår:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske