Svar: Dreng på 17 mdr står tidligt op

29. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Kære Mira

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebrors rytme og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at lillebror er født før tid, og det kan godt betyde, at han har brug for to lure i længere tid, det er altså helt okay, hvis han endnu ikke er parat til en længere middagslur midt på dagen, den fleksiblitet må være der. Jeg er dog helt enige med jer i, at selvom han trives med sin nuværende rytme, så fungerer det ikke for nogen af jer andre, og det er derfor en god idé, at I forsøger at hjælpe ham til en rytme, som kan fungere bedre for jer alle :)

Jeres dagsrytme med tidspunkter for mad ser umiddelbart rigtig fint ud. Hans spisetider passer rigtig fint, og som du skriver, så vågner han ikke umiddelbart fordi han er vant til at få morgenmad - han kan dog godt være sulten. Derfor tænker jeg, at I skal forsøge, om I kan give ham et lidt større godnatmåltid, meget gerne en portion grød eller en portion havregryn med mælk. Noget som vil mætte ham lidt mere til natten end godnatbananen. Det er første udgangspunkt at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten. Men ellers lyder måltiderne i løbet af dagen og tidspunkterne fine :)

Derudover så fortæller du, at I har forsøgt at strække tiden om formiddagen, så han gradvist blev puttet senere og senere til formiddagslur. Det er lykkes for jer kortvarigt at vænne ham til at blive puttet kl 09, men det varede kun få dage... Og jeg tænker ikke, at I skal starte her - jeg tænker faktisk, at I skal forsøge at afkorte hans opvågning om ...

Annonce

... natten eller mere korrekt sagt - afkorte tiden han er vågen tidlig morgen, så det bliver til en opvågning mere end en decideret vågenperiode.

Det vil sige, at hvis han vågner kl 04, så skal I forsøge at putte ham igen så hurtigt det er muligt. Måske kan han puttes kl 06 og så sove videre til 07, hvor dagen så kan begynde, måske kan han puttes allerede kl 05.. Gradvist altså forsøge at afkorte hans vågenperiode tidlig morgen, så han går fra at være vågen i 4 timer til at være vågen i 3 timer, 2 timer, 1.5 time, 1 time, 45 minutter, 30 minutter, 15 minutter, 5 minutter... Så I på den måde får forlænget hans nattesøvn og på den måde også arbejder på at få ham til at sove til f.eks. kl 06, så dagen starter der i stedet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så vil I naturligt stadig skulle holde fast i de to dagslure lidt endnu - men formiddagsluren vil måske ligge kl 9 og middagsluren kl 13.30.. og på den måde vil puttetidspunktet om aftenen stadig passe med at være omkring kl 19.30-20, som nu. Jeg tænker som sagt, at han har brug for sine to lure, det er ikke dette, som I lige nu skal ændre på, men i stedet hans nattesøvn/stå op tidspunkt. Og dette altså ikke ved at strække tiden, før I putter ham til formiddagslur, men i stedet ved at afkorte tiden, hvor han er vågen om morgenen, putte ham igen og så gradvist starte dagen senere.

Lige nu vil I sandsynligvis ikke kunne putte ham allerede kl 05, det vil være en gradvis ændring, men det kan godt lade sig gøre hen af vejen og for mig at se må det være vejen frem hos jer :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt! Og rigtig glædelig jul og godt nytår:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre