Brev:
Søvn - mange opvågninger
21. september 2021
Alder:
6 mdr.
Søvn - mange opvågninger
Kære Helen .
Først vil jeg lige svare dig på dit spørgsmål fra mit sidste brev. Du spurgte, hvilken MME vi evt havde givet vores søn, og faktisk så har han aldrig fået MME. Det har han fuldstændig afvist, så han har kun fået brystmælk. Men som du skriver spiste han meget tidligt det samme som os, har altid fået lov til og gerne ville smage på alt, så jeg gætter på, det er derfor.
Nu til min nuværende problematik. Vi kæmper stadig en del med den mindstes søvn. Måske jeg bare har for høje forventninger, fordi vores store sov markant bedre om natten, men jeg synes, det begynder at blive rigtig, rigtig hårdt. Jeg har enkelte gange siden fødslen sovet 4 timer i streg, men det sidste lange stykke tid har den stået med 2 timers intervaller, hvis jeg er heldig et enkelt tre timers interval indimellem.
Dagens rytme ligger efterhånden meget fast og lader til at fungere rigtig godt. Han sover ca. 19-6/6.30, formiddagslur kl. 9/9.30-10.30/11 og eftermiddag kl. 13.30-15, og det virker som om den rytme er rigtig god for ham. Han er en enormt glad og smilende og virker virkelig til at trives - om dagen. Han spiser tre måltider (morgen, middag, aften) ca. 1 dl. til hver. Nogle gange springer jeg eftermiddagsamningen over og giver frugt i stedet, da han bliver ammet før middagslur og vi allerede spiser aftensmad ca. kl. 17-17.30. Om aftenen vågner han ofte efter 2,5 time og nogle gange får jeg ham til at sove lidt videre uden mælk, andre gange bliver jeg nødt til at amme ham. Men han får typisk en amning et sted mellem 21.30-24. Derefter er det meget blandet indtil kl. 5, hvor han nærmest altid vågnet på slaget, bliver ammet og så sover videre.
Min store kamp ligger der mellem den sene amning og den tidligere morgenamning, for jeg har de sidste par uger forsøgt at være virkelig standhaftig ift. natamningerne. Det virkede som om, at han havde fået en søvnassociation og derfor ammer jeg nu i stuen, hvorefter en at os køre putteritual. Det fungerer faktisk rigtig godt, og selvom han er en smule længere tid om at give slip, så klarer han stadig at falde i søvn i sin egen sang (koblet til vores).
Problemet er, at jeg kæmper i løbet af natten. Han vågner som sagt hver anden time, dårlige nætter hver 1-1,5. Jeg forsøger virkelig at kigge på uret og undgå amningerne. Nogle gange lykkes det at få ham til at sove videre efter lidt tid, men de fleste af gangene bliver det lidt en magtkamp, hvor han skriger indtil jeg efter måske en time overgiver mig og giver ham brystet. Dernæst forsøger jeg så din teknik med at trække brystet til mig, men det er bare komplet umuligt. Han drikker meget seriøst, når han så bliver lagt til og døser ligesom ikke hen undervejs, før han har drukket færdigt. Jeg forsøger måske en 3-4 gange og hver gang skriger han i vilden sky, når jeg forsøger at lirke det ud.
Det er kommet dertil, hvor både jeg, min mand og den store er påvirkede af det. Det er super hårdt for alle, for vi vågner alle. Det er selvfølgelig mest mig, der er vågen, men min mand tager også over indimellem og skifter en ble, da de bliver enormt fyldte af alt den mælk, han får drukket. På dårlige nætter kan vi godt være nødt at skifte ham 2-3 gange for at undgå, at han tisser igennem. Han er desuden en stor dreng (10,5 kg og 72 cm), og jeg synes jo, at det bør være tid til at skære lidt i de mange amninger, men han lader ikke til at være helt enig.
Han spiser også helt fint med mælk om dagen, en smule mindre en inden han fik sine måltider, men det virker naturligt nok. Han mister typisk interessen for maden efter max 1 dl. Oftest spiser han faktisk helst fingermad (grønt, rugbrød, en skefuld leverpostej eller torskerogn osv). Skemaden er han ikke ligeså interesseret i, men forsøger at give lidt imens.
Desuden vil jeg lige nævne, at der sker meget med ham for tiden. Han har netop fået sine to første tænder i undermunden og i den forbindelse fik vi af lægen konstateret noget væske på ørene. Vi har også været til kiropraktor igen, som faktisk fandt endnu en låsning i nakken, som han også har fået løsnet inden for den sidste uge. Han er lige netop begyndt at krybe og begyndt at pludre kanonisk, og jeg er jo helt med på, at nogle perioder kan være hårdere end andre, men jeg synes bare ikke rigtig endnu, at der nærmest har været gode perioder..
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe os, for det er ved at være lidt hårdt for vores lille familie.
De bedste hilsner
S
Ps: Jeg glemte lige en vigtig information. Hvor lillebror tidligere var glad for sutten, så er han blevet mere og mere uinteresseret i den. Den kan stadig godt bruges i det øjeblik, hvor han er klar til at tage den, dvs. når han er helt klar til at sove og næsten døset hen. Det gælder primært om dagen og til tider om natten. Til gengæld bliver han oftest stiktosset, når jeg forsøger at give ham den om natten. Og det er også det, som nogle gange resulterer i, at han skriger i vilden sky og vækker hele huset. Først når han er helt klar til at give sig hen igen, som jo så kan være efter en times forsøg på at hjælpe ham til ro igen - eller efter en amning. Så sutten lader ikke til at være en hjælp lige nu. Nærmere tværtimod. Måske det har at gøre med tænderne?