Brev:
Putning til nat - 17 mdr.
12. november 2020
Alder:
17 mdr.
Putning til nat - 17 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit svar på mit første brev.
Vi har nu afprøvet rutinen i 6 dage - spist aftensmad kl 17.30-18, givet bad og massage kl 19, aftengrød kl 19.30 og i seng kl 19.45-20. Vi er stået op senest kl 7 alle dage bortset fra en - hvor vi alle kom til at sove over os.. Jeg ligger tøj sammen mens han ligger i sengen, som du har foreslået, og så vidt muligt forsøger jeg at få ham til at ligge sig ned selv.
Men jeg er i tvivl om det fungerer som det skal, om vi skal ændre noget eller give det mere tid, for pt er der ikke den store forskel i putningen. Det har taget mellem 35 og 45 minutter før han falder i søvn, og han sætter sig op i sengen mange gange undervejs - gennemsnitligt en gang i minuttet. Hvis han ligger ned, sparker han til tremmerne i sengen, vender sig rundt og ligger sig på tværs, snakker, klapper eller griner. Når jeg beder ham ligge sig ned (uanset tonefaldet) ryster han på hovedet, griner af mig eller ignorerer mig helt. Jeg gentager nok 4-5 gange før jeg fysisk må ligge ham ned igen.
Jeg er derfor i tvivl om de nye rutiner blot skal have mere tid, og om jeg skal gribe det anderledes an når han sætter sig op så meget. Hvor mange gange skal jeg bede ham lægge sig ned? Hvor bestemt skal det siges?
Derudover er han meget træt omkring badetid og efter badet. Han virker virkelig klar til at sove kl 19.30-20. Alligevel vælter han rundt og sætter sig op så mange gange. Jeg forstår det simpelthen ikke..
Jeg tænker om han har brug for en tyngdedyne eller lign... men problemet opstår ikke når han sover ude hos sine bedsteforældre - der ligger han lige så roligt og falder i søvn uden brok og uden at sætte sig op, og hun gør ikke noget anderledes.
Mange hilser igen fra
den frustrerede mor