Brev:
Svær at putte - dårlige nætter
4. maj 2020
Alder:
16 mdr.
Svær at putte - dårlige nætter
Hej Helen.
Jeg synes snart vi har prøvet alt - derfor vælger jeg at spørge dig herinde.
Min mand og jeg har en skøn datter på nu 16 måneder.
Hun er en glad og super trivelig pige, som altid har været meget nem at være i nærheden af.
Hun går til daglig i dagpleje sammen med 9 andre børn. Hun er nem at aflevere - ingen gråd, generthed eller andet hvor man tænker det er træls at aflevere.
Hun trives i dagplejen, spiser godt, leger fint med de andre børn og den hyppigste kommentar vi får omkring hende er at hun altid er så glad og smilende et barn, der bare hviler i sig selv i alle situationer i løbet af dagen.
DOG ligger luren i dagplejen kun på omkring 1-1,5 time om dagen.
Herhjemme oplever vi også en altid glad pige der spiser godt, leger godt og trives godt.
Hun er opfindsom og lærenem.
Hun lærte at gå samme dag hun blev 15 måneder og hun elsker at trisse rundt i hele huset.
Her kommer dilemmaet;
Aftenputningen tager en evighed og hun vågner mange gange om natten.
Om aftenen kører vi samme ritual.
-Aftensmad
-hygge på puslebordet hvor hun får creme på kroppen og nattøj på
-tandbørstning
-godnat til den forælder der ikke putter
-ind i sengen med en flaske
Hun sover i tremmeseng ved siden af vores seng, da hun på ingen måde kan acceptere sit eget værelse (vi har prøvet over flere omgange, men hun nægter). Vi har det fint med at have hende i soveværelset - det kommer på et tidspunkt at hun er klar til at komme på eget værelse.
Når hun har fået flasken starter cirkusset. Hun farer rundt i sengen, pylrer, sparker, klapper og er alt andet end klar på at falde i søvn. Aftenputningen tager somme tider 1,5-2 timer... Det skal den ikke og jeg kan som mor ikke acceptere at vi er kommet helt derud..
Om natten vågner hun alt imellem 1-6 gange. Vi har fået lagt natflasken på hylden og tilbyder i stedet for vand når hun ikke falder til ro indenfor rimelig tid.
Om natten er hun egentlig hurtig at få til at sove videre, men kunne vi nu bare snart få lov at sove igennem ville det være et ønskescenarie.
Hun bruger ikke sut og har aldrig gjort det.
Hvad kan vi gøre?
Vi tør næsten ikke tage aftenflasken fra hende da det nærmest er den eneste måde vi kan få hende til at slappe af. Nogle aftener er endt med at vi pakker hende ind i dynen og holder hende fast der, før hun slapper af og falder i søvn (med en masse hidsig gråd vel at mærke).
Hjælp et par trætte forældre der ikke aner hvad vi kan gøre for at gøre aften og nat bedre for os alle sammen.
Hilsen