Svar: Svær at putte - dårlige nætter

4. maj 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille datter - og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres datter stortrives, og det lyder også som om, at I har fundet en rigtig god dagpleje til hende, hvor hun nyder at være og bare har det godt. Det er super dejligt!

Det er okay, at hun ofte sover en middagslur på 1-1.5 time, det giver hende det afbræk midt på dagen, som hun har behov for - og hun kan naturligt variere sit behov, så hvis hun har brug for mere søvn, så kan hun tage det... Selvom det ville være dejligt, hvis hun kunne sove 1.5-2 timer, så lyder det ikke som om, at hun mangler energi i løbet af dagen, og det er godt... :) Det betyder dog naturligvis også, at hun så skal sove en længere nattesøvn...

I skal være meget opmærksomme på, hvorvidt hun nogle gange powernapper på vej hjem fra dagpleje. Hvis hun lige tager et lille hvil i bilen, på cyklen eller i barnevognen, når I henter hende, så er det denne lur, som ødelægger putningen om aftenen... og jeg kunne godt mistænke, at hun har tendens til at slumre lidt her...

Hvis hun har tendens til lige at tage en powernap om eftermiddagen, så vil det være rigtig godt, hvis dagplejer kan forsøge at hjælpe hende til at sove en længere middagslur - evt. ved at tilbyde hende en banan eller lignende, før hun puttes og afhængig af, hvornår hun puttes, og hvordan hun falder i søvn om dagen, måske også putte hende lidt senere... netop for at I er sikker på, at hun faktisk holder sig vågen fra hun kommer op fra middagsluren, og til hun puttes om aftenen.

Generelt skal I være opmærksomme på hendes søvnbehov og hendes rytme - altså hvad tid hun starter dagen, hvornår hun er aktiv, leger, spiser, og hvornår hun sover. I skal regne med, at hun har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet, og hvis hun sover 1.5 time til middag, så betyder det, at nattesøvnen skal være 12 timer - det vil sige, at hun faktisk skal puttes kl 19, hvis hun står op kl 07... Det kan være svært at nå og jeg tænker faktisk, at hendes puttetidspunkt måske skal ligge omkring 19.30-20, og når nattesøvnen på den måde er lidt kortere, så kan man håbe på, at middagsluren på sigt så måske bliver lidt længere...

Jeg vil anbefale jer, at I indfører et godnatmåltid om aftenen. Det skal adskilles fra aftensmaden, evt. af et bad i en periode, og gives lige før hun puttes. Godnatmåltidet skal stille og roligt erstatte putteflasken, så hun fremadrettet kan puttes uden flaske og i stedet med bamse, putteklud, godnathistorie...

Mit forslag til en aftenrytme ser således ud:

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som hun selv spiser med gaffel og med fingrene og der skal også stadig være lidt moset mad, som I hjælper med. Frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med lidt sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tibydes en godnatgrød ca 19.30 ...

Annonce

... og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19.45-20... med puttebamse, putteklud, slaskedukke, godnathistorie eller lignende.

Badet, babymassage og den efterfølgende godnatgrød vil forhåbentlig hjælpe hende til at finde bedre ro i sengen, når hun er puttet, og I sidder der, læser lidt højt, synger lidt osv. så hun på den måde hjælpes til at ligge stille og overgive sig til søvnen. Samtidig med at I sætter godnatgrød, puttebamse og historie i værk, så skal indholdet af flasken skrues ned, så hun stille og roligt helt kan undvære. De nye ritualer tager over og flasken trappes gradvist ud - alt er altså som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ikke længere får flaske.

Det er rigtig godt, at I er stoppet med mælk om natten, men det dur ikke, hvis I giver vand i flaske i stedet. Det er flasken, som hun skal væk fra, og det er vigtigt, at hun nu lærer at sove igennem om natten uden noget at drikke. Hendes behov for mad og væske skal dækkes dagen igennem og sikres igen godt netop via godnatgrøden om aftenen. Sammen med grøden kan hun også tilbydes et kop med letmælk :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun ikke kan sove uden vand om natten, så er det vigtigt, at I kun giver hende små slurke og evt. tilbyder en drypfri kop, så hun på sigt selv kan tage en tår vand og det ikke er noget, som I behøver hjælpe med om natten.... Det lyder som om, at jeres datter har været vant til at få mælk flere gange - både når hun skulle falde i søvn om aftenen og også når hun er vågnet op natten, og det lyder som om, at hun har et søvnassociationsproblem. Det lyder dog også som om, at I forsøger at komme væk fra dette nu, og det er rigtig godt og vigtigt. Det lyder som om, at I er på vej, og mit forslag er, at godnatgrøden og et nyt putteritual sættes i stedet.

Hvis hun stadig hopper rundt, leger og tror, at I sidder der for underholdning, så må I gerne gå fra hende om aftenen. Det er helt okay, hvis hun har brug for at komme af med lidt overskudsenergi, før hun skal sove. Det behøver I ikke sidde og kikke på, og hvis hun ikke er ked af det, så er det fint at lade hende tumle rundt, og så være der for hende, når hun er parat til at sove.

Bliver hun ked af det, så skal I naturligvis være der for hende, og det er vigtigt, at I ikke går og er væk så længe, at hun netop når at blive ked af det. Hvis I går, så skal det kun være for at vise hende, at I ikke vil lege, men faktisk mener, at hun skal sove og ved at gå et par gange, så vil hun sandsynligvis fornemme, hvad der forventes af hende nu, og så kan I sætte jer hos hende, læse lidt, synge en godnatsang eller lignende og hjælpe hende til ro.

Det er fint, at I holder fast i at hun skal falde i søvn i tremmesengen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og når hun kan dette så kan I flytte sengen og det ritual I har skabt ind på eget værelse.. igen så alt er, som det plejer at være og eneste forskel er, at sengen står et andet sted :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.