Brev:
5 mdr og vågner tidligt
16. november 2019
Alder:
5 mdr.
5 mdr og vågner tidligt
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datters søvn, og har nu igen brug for dine gode råd.
Hendes dagssøvn er blevet MEGET bedre og hun sover nu alle lure i barnevognen. Vi oplever så til gengæld at nattesøvnen er forringet - ja, man kan åbentbart ikke få det hele ;-)
Hendes “normale” dagsrytme er således:
06.00 Vågner og ammes. Kan sjældent sove videre.
Leger, aktiveres, tumles. Sender far på arbejde.
8.00 Ammes og puttes til formiddagslur hvor hun ofte sover en til halvanden time
Leger, tumler, evt. et bad
Ofte aktiviteter såsom salmesang, mødregruppe eller BabyTummel-hold
12.00 Ammes og puttes til middagslur. Sover gerne 2 timer.
Tilbydes amning når hun vågner.
Leger, tumler, evt. indkøb mm.
16.00 Ammes og puttes til eftermiddagslur - sover ofte kun en powernap på 30-45 minutter.
Leger, tumler.
Deltager i aftensmad (ligger på bordet eller sidder i skråstol)
Aftenhygge med snak, rolig leg mm.
19-20 ca. (afhænger af eftermiddagsluren) Ammes, synger godnatsang og puttes i tremmeseng til nat
00 Ammes
03 Ammes
Denne rytme har fungeret rigtig godt, men de sidste uger er hun begyndt at vågne HELT op ved amningen kl. 3. Hun er ikke ked af det, bare meget frisk og pludrer og spræller.
Vi tænder aldrig lys og snakker ikke til hende når hun vågner, men trøster naturligvis når hun græder. Reglen herhjemme er at alt før kl. 6 er nat.
Ofte kan det tage op til 2 timer at få hende til at sove videre, hvor hun så kun sover ca. en halv time. Således kan hun ikke holde sig vågen helt til kl. 8 og må puttes tidligere til formiddagslur hvorved hele “programmet” skrider og vi ender med en MEGET træt og pylret datter om aftenen.
Er det blot en fase eller kan vi gøre noget for at undgå hun vågner så meget op midt om natten? Jeg ammer hende som oftest liggende i sengen hvorefter hun lægges tilbage i sin bedside. Det er dog allerede når hun vågner inden jeg ammer hende at jeg kan mærke hun er helt i “hopla” :-)
Med venlig hilsen
en træt mor