5 mdr og vågner tidligt

16. november 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 mdr og vågner tidligt

Kære Helen.

Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datters søvn, og har nu igen brug for dine gode råd.

Hendes dagssøvn er blevet MEGET bedre og hun sover nu alle lure i barnevognen. Vi oplever så til gengæld at nattesøvnen er forringet - ja, man kan åbentbart ikke få det hele ;-)

Hendes “normale” dagsrytme er således:

06.00 Vågner og ammes. Kan sjældent sove videre.
Leger, aktiveres, tumles. Sender far på arbejde.

8.00 Ammes og puttes til formiddagslur hvor hun ofte sover en til halvanden time

Leger, tumler, evt. et bad
Ofte aktiviteter såsom salmesang, mødregruppe eller BabyTummel-hold

12.00 Ammes og puttes til middagslur. Sover gerne 2 timer.

Tilbydes amning når hun vågner.
Leger, tumler, evt. indkøb mm.

16.00 Ammes og puttes til eftermiddagslur - sover ofte kun en powernap på 30-45 minutter.

Leger, tumler.
Deltager i aftensmad (ligger på bordet eller sidder i skråstol)
Aftenhygge med snak, rolig leg mm.

19-20 ca. (afhænger af eftermiddagsluren) ...

Annonce

... Ammes, synger godnatsang og puttes i tremmeseng til nat

00 Ammes

03 Ammes

Denne rytme har fungeret rigtig godt, men de sidste uger er hun begyndt at vågne HELT op ved amningen kl. 3. Hun er ikke ked af det, bare meget frisk og pludrer og spræller.

Vi tænder aldrig lys og snakker ikke til hende når hun vågner, men trøster naturligvis når hun græder. Reglen herhjemme er at alt før kl. 6 er nat.

Ofte kan det tage op til 2 timer at få hende til at sove videre, hvor hun så kun sover ca. en halv time. Således kan hun ikke holde sig vågen helt til kl. 8 og må puttes tidligere til formiddagslur hvorved hele “programmet” skrider og vi ender med en MEGET træt og pylret datter om aftenen.

Er det blot en fase eller kan vi gøre noget for at undgå hun vågner så meget op midt om natten? Jeg ammer hende som oftest liggende i sengen hvorefter hun lægges tilbage i sin bedside. Det er dog allerede når hun vågner inden jeg ammer hende at jeg kan mærke hun er helt i “hopla” :-)

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina