Svar: 5 mdr og vågner tidligt
16. november 2019
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at søvnen om dagen går langt bedre nu, og den rytme du beskriver lyder meget fin og helt alderssvarende. Så hold endelig fast i dette, det er helt perfekt!
Jeg kan dog godt forstå, hvis du er lidt træt af, at jeres datter er begyndt at have en længere vågenperiode midt om natten, og jeg tænker umiddelbart, at dette kan skyldes to ting:
1) Alder og udvikling
2) Behov for mere mad
Med hensyn til alder og udvikling, så oplever man nogle gange, at børn begynder at vågne om natten - hyppigst omkring 7 måneders alderen, men det kan faktisk også ske i 5 måneders alderen, og altså i den alder jeres datter har nu. Barnet er ikke ked af det, men ligger og pludrer, hygger sig, taler med sig selv - og det virker næsten som om, at barnet øver sin stemme og netop udnytter de mørke nattetimer til at træne stemmen.. og det er helt okay. Det kan naturligt forstyrre jer, og hvis det fortsætter, kan det godt være, at I skal begynde at sove på hvert sit værelse (fra 6. måneders alderen), men der er ofte tale om en periode, og så holder det op igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du ikke reagerer på hende, men blot lader hende ligge og pludre og øve sine lyde. Når hun fornemmer, at du ikke reagerer på dette, men at du signalerer, at det er nat og ikke tid til at pludre og lege sammen, så vil hun nogle gange kunne komme videre i søvnen på egen hånd. Bliver hun ked af det, eller viser hun behov for dig, så skal du naturligvis være der for hende, og det er rigtig fint, at du stadig ammer hende midt nat og ser om du på denne måde kan hjælpe hende tilbage i søvnen igen - samtidig med at du sikrer hende den ekstra mælk.
Det vil også være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende videre med stillingsskift, beroligende hænder, evt. tager hende over og ammer hende og lægger hende tilbage i egen seng igen, så du holder fast i, at hun naturligt stadig kan sove videre i sin seng. Og at du ikke begynder at tage hende op, gå rundt med hende, hopper med hende på en pilatesbold eller lignende om natten og vænner hende til dette - men forsøger at hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)
Og så kan den natlige uro, den ekstra opvågning og søgning mod brystet også være udtryk for, at hun måske begynder at have behov for lidt mere mad, og at I så småt skal gå igang med skemaden. I forhold til at hun er 5 måneder nu, så vil det være rigtig fint at starte, og jeg anbefaler, at du begynder med lidt smagsprøver om dagen - f.eks. til frokost, og når dette fungerer, så kan du tilbyde hende lidt mos om aftenen. Det vil sige, at hun til at begynde med tilbydes 4-5 skefulde til max ½ dl. grød til frokost og når hun kan spise ½ dl., maven fungerer og hun virker glad for dette, så kan du tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen. I forhold til jeres nuværende dagsplan, kan det se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover sjældent videre, så dagen begynder tidligt.
Leger, tumler, er aktiv, siger farvel til far
Morgen 08: Ammes og puttes til dagens 1. lur
Leger, tumler, evt. et bad - aktiviteter ud af huset
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, det kan være f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 2. lur omkring kl 12 som nu
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner
Leger, tumler, indkøb osv.
Sen eftermiddag 16: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer :)
Hygger, leger, pludrer...
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng
Nat 03: Ammes og sover videre
Jeres rytme er som sagt rigtig fin og helt alderssvarende, og det er rigtig godt med de 3 lure dagligt stadigvæk. Jeres datter har naturligt brug for sin powernap sidst på eftermiddagen, og det er ikke den, som påvirker nætterne - ikke når hun ikke er ældre end hun er :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske