Brev:
Sove uden bryst
12. august 2019
Alder:
16 mdr.
Sove uden bryst
Hej Helen.
Jeg håber du kan hjælpe med nogle gode råd til at ændre min datters sovevaner. Jeg trænger i den grad til noget mere sammenhængende søvn, men jeg er usikker på hvordan jeg ska gribe det an.. På trods af at jeg har læst en masse.
Jeg går ud fra min datter har en dårlig søvn association, da hun har brug for brystet for at falde i søvn. Hver gang hun vågner om natten søger hun brystet og bliver sur hvis det ikke er der.
Hun har heldigvis ikke behov for at sove med brystet i munden og kan fint slippe selv og sove videre. Hvis jeg synes hun er for længe om det, trækker jeg brystet til mig. Nogle gange kan hun blive sur, men accepterer det for det meste.
Men hvordan får jeg hende til at undvære brystet og sove igennem? Hun sover Ca 3 timer på de "gode" tidspunkter om natten, men har også perioder hvor hun sover kortere intervaller.
Skal jeg nægte hende brystet, når hun vågner?
Jeg ved ikke hvor længe der går før hun stopper med at græde.. Eller ska jeg fortsætte med at lade hende sutte kortvarig?
Desuden vil jeg gerne lære hende at blive puttet i egen seng, uden jeg skal ligge med hende (endnu en dårlig vane). I øjeblikket ligger vi os sammen i sengen, hendes tremmeseng er koblet til min. Hun får mælk og falder som regel hurtigt i søvn.
Hvis jeg står op kan jeg være heldig at få 1 time alene og andre gange vågner hun før, så nogle gange bliver jeg bare liggende.
Jeg har engang for måske 1/2 år siden prøvet at putte hende i egen seng, men det gik slet ikke og jeg har så ik prøvet siden.
Er det bedst først at få hende mælk fri om natten og derefter lave putte ritualet om? Eller ændre begge dele med det samme?
Jeg har overvejet at give hende mælk i stuen og derefter gøre hende nat klar, for derefter at ligge mig med hende i sengen. Men er sikker på hun vil blive sur og frustreret over ikke at få brystet og nægte at sove.
Jeg er dog bange for resultatet bliver det samme hvis jeg kobler hendes seng fra min og begynder at putte hende der.
Hun er ellers glad og trives, går i vuggestue og er for nyligt skiftet fra 2 til 1 lur.
Sover nu ca 2 timer i VS. Hjemme er det som regel mellem 1-2 timer, men vi håber det bliver lidt længere med tiden
Hun kommer i seng 19.30 og er oppe ca kl.06.
Hun har en putte bamse i VS som jeg ikke tror hun er specielt knyttet til, da hun sagtens kan sove uden. Men tænker at begynde at tage den med hjem fremover.
Jeg har 3 ugers ferie om lidt og håber at projekt bedre søvn kan sættes i gang😊
Hilsen Heidi