Svar: Sove uden bryst
12. august 2019
Alder:
16 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du har ganske ret, når du skriver, at du tror, at din datter har et søvnassociationsproblem. Der er ingen tvivl om, at hun er afhængig af både dit bryst og din favn for at sove. Hun har brug for bryst og favn, for at kunne overgive sig til søvnen og hun har også brug for det, når hun om natten skal fra et søvnstadie til et andet.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil ændre vaner og ritualer. Det er naturligt uhensigtsmæssigt at din datter er så afhængig af dig for at sove. Det afbryder hendes søvn og det afbryder din søvn - og I har begge rigtig meget brug for sammenhængende søvn, så I har overskud til dagen og alt det, som naturligt skal ske der.
Det er altid bedst at ændre søvnassociationer gradvist i takt med at barnet bliver ældre. Det vil sige, at hvor det er helt normalt at spædbørn falder i søvn ved brystet og favn, så vil det være rigtig godt, at man gradvist vænner barnet til at sove på en ny måde i takt med, at månederne skrider frem. Der kan være mange forskellige gode grunde til, at dette ikke lykkes, og det gælder sikkert også hos jer :) Det er dog sådan, at du er nødt til at ændre rutiner og ændre på din datters afhængighed af din favn. Du kan ikke regne med at hun selv laver det om med den alder hun har, hun bliver naturligt kun mere og mere bevidst om bryst og favn og vil søge det mere og mere direkte. Du er ikke i tvivl om, hvad det er hun har brug for, når hun vågner og søger dig...
Det er ikke din datters skyld, at hun ikke har lært at sove uden bryst og favn og derfor synes jeg, at du skylder hende at lave en gradvis udtrapning. Det vil være rigtig hårdt for hende, hvis du fra den ene dag til den anden pludselig fjerner det mest trygge og kendte for hende, netop favnen og brystet.
Jeg vil derfor anbefale, at du fortsat ammer hende, når hun skal sove om aftenen, så hun får dit bryst at falde til ro på og med og du må fortsat meget gerne lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng. På den måde giver du hende stadig nærhed og tæt kontakt, men hun ligger ved siden af dig og er ikke oppe i dine arme.
Jeg vil også anbefale dig, at du lirker brystet ud af munden på hende, før hun sover, så hun nu lærer at sove uden at have brystet i munden. I stedet kan du lægge en beroligende hånd på hende, putte hende med bamsen, som hun også lyder til at bruge i vuggestuen, så der er genkendelighed og tryghed her og så bamsen stille og roligt bliver en substitut for dig.
Hvis hun vågner omkring midnat, kan du også amme hende her, men det bør være kortvarigt og igen og igen bør du trække brystet til dig, så hun ikke fyldes med mælk, men blot hjælpes til ro - og igen og igen bør du i stedet berolige med hænder, kærtegn, puttebamse. Efter midnat bør hun ikke ammes yderligere.
Er du alene med hende eller? Det kan være rigtig godt, hvis far kan tage over efter midnat, fordi han ikke dufter af mælk og ikke kan amme. Han kan sove sammen med jeres datter i dobbeltsengen, give hende den nærhed og tætte kontakt hun behøver, og du kan sovet et andet sted. På den måde vænnes hun til ikke længere at skulle have bryst i løbet af natten, men skal lære at sove videre uden. Når hun vågner tidlig morgen, så kan de to stå op og hun kan starte dagen med morgenmad.
Det er vigtigt, at du stopper med at amme hele natten, fordi mælken hun indtager her naturligt påvirker hendes indtag af rigtig mad om dagen. Det er vigtigt, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt i løbet af dagen, så du sikrer dig, at hun ikke søger brystet fordi hun reelt er sulten eller tørstig. Det er også en rigtig god idé ,hvis du om aftenen kan tilbyde hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Den bør ligge adskilt fra aftensmaden, meget gerne adskilt af et bad. Den vil være med til at sikre, at hun ikke vågner fordi hun har brug for mælken...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 06.30-7: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg eller varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.
Puttes til middagslur med sin puttebamse og sover et par timer...
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Evt. lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende.
Hentes i vuggestuen - enten før eller efter eftermiddagsmåltidet
Før aftensmad: Tilbydes lidt gnavegrønt, som I skal bruge til aftensmaden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30, vand eller letmælk af kop. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20.. og skal lære at falde i søvn uden brystet i munden og liggende ved siden af mor
Sen aften 23-24: Ammes evt. men gøres kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk. Derefter tager far over om natten, så amning og bryst her er udelukket...
Det er super godt, at du har 3 ugers ferie, hvor I kan ændre vaner. Det vil være rigtig godt, at du i ferieperiode stadig står op kl ca 06 og forsøger at følge ovenstående rytme, så hendes rytme passer til den rytme, som forventes i vuggestuen. Det er vigtigt, for at dagen ikke skrider for jer, at hun får tilstrækkeligt med mad og drikke hele dagen igennem og at hun naturligt føler sig træt og parat til at sove, når hun puttes :)
I takt med at hun kan sove uden brystet om natten, så stopper du også med at amme sen aften. Det vil være rigtig godt, hvis far lige nu kan give hende bad om aftenen, frottere hende med håndklædet, smøre hende med creme eller lignende og du så tager over og ammer før hun skal sove. Og i takt med at amningerne stopper helt og der kun er den sidste amning før putningen om aftenen tilbage, så fjernes også denne.Igen kan det være en fordel, at du ikke er hjemme - og far giver så bad og godnatgrød som han plejer og putter så derefter jeres datter med kærtegn, godnatsang, puttebamse, beroligende ord osv. Det virker naturligt, at far gør dette, når mor ikke er hjemme fordi far plejer at gøre alt det, som naturligt leder op til putning, så han fortsætter bare rutinerne :)
Det vil være rigtig godt at I ændrer rutinerne nu. Når hun bliver 18-20 måneder, så kommer der ofte et større udviklingsspring, som kan gøre hende ekstra brystsøgende og hun vil ofte sove meget uroligt. Det er derfor en god idé at arbejde på at ændre vaner og få skabt nogle nye rutiner, før I rammer denne alder :)
Det vil også være rigtig godt, at du gradvist får hende over i tremmesengen, så hun efter amning ikke falder i søvn ved siden af dig, men i stedet puttes over i egen seng, hvor du så bibeholder de kærtegn, puttebamsen osv. som du har indført. Alt er på den måde som det plejer at være eneste forskel er, at hun ligger i sin seng og falder i søvn der, men stadig har dig ved sin side. Der er altså lidt fysisk afstand mellem jer, men ikke andre større ændringer.
Jeg tænker at dette vil være måden at gøre det på, hvis jeres datter ikke skal blive alt for ked af det. I kan dog nok ikke undgå, at hun græder og protesterer. Hun forstår jo ikke, hvorfor hun pludselig ikke må få brystet og det hun har lært, og så bliver hun naturligt ked af det. Det er dog vigtigt at huske på, at hun stadig kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, selvom hun ikke længere har brystet i munden, og følger du ovenstående dagsplan, så får hun sit behov for mad, mælk og vand dækket rigtig fint :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske