Faste rutiner

7. juni 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Faste rutiner

Hej Helen

Jeg har fulgt meget med på sidelinjen, så nu er det tid til at jeg tager mig sammen og beder om råd :)

Jeg er førstegangs mor og har min dreng Thor på nu 4mdr. han er fra 5. feb 2019 og trives og er en glad og sund dreng

Dog.. svinger hans daglige rytme ekstremt meget, og vil så gerne kunne have en lidt mere fast dag. især nat og formiddag svinger voldsomt

Indtil han var 3 mdr har han sovet fra 20 - 5 uden opvågning, flaske kl 5 og så sov han videre til 7 / 7.30 hvor vi så stod op efter lidt morgenputning

Han sover på eget værelse, da det fungere bedst for os alle. Vi får sovet, han sover hurtigere og er meget nemmere at putte.

Han bliver altid puttet kl 20 (det er som om han kan klokken om aftenen) her siger vi godnat til far og går ind på værelset, sætter os i gyngestolen og giver natflaske. imens snakker jeg stille med ham omkring dagen og synger så 2 godnatsange, det passer med flasken er tom og han sover næsten i mine arme. Vi bøvser af og så lægges han i seng, og så sover han

Men så begynder det at gå skævt. En rytme kan være

Flaske 20.00, sover 20.30 vågner 01 flaske 01.30 (håber han falder i søvn, så giver ham altid lidt tid, han ved at hvis han smider sutten så kommer vi ind, så det ...

Annonce

... er vi begyndt at "ignorere" lidt.
Sover 02, vågner kl 4.30, prøver at putte men forgæves forsøg
Flaske kl 5, sover efter og vågner igen 6.30 hvor dagen så begynder.
Her griner vi lidt og putter lidt i sofaen.
Flaske kl 9.00 - sover formiddagslur 9.30 - ? af og til 3 timer her, nogen gange 1 time. oftest 3 timer

Flaske ca kl 13.00, vågen og leger et par timer
Sover "middagslur" enten til middag eller først kl 15 og sover så her enten en time eller 3 timer

Flaske kl 16.30 ca og så leger lidt

Tager en sen eftermiddagslur en halv times tid, af og til en time alt mellem kl 17 -19

Flaske kl 20 / 20.30

Han er begyndt at tage formiddagslur og middagslur ud i en kører engang imellem og tager så lige en 5 timers lur :(

Alt vi går til, babymotorik, svømning, salmesang er altid 10-11, så det er så øv at han er begyndt at være så svingende i hans tider.

Kan man på nogen måder lave en lidt fastere dagsrytme allerede nu?

Også med hensyn til mad/grød og mos.. det er hammersvært at time hvornår man skal give ham grød / mos måltiderne. (han er klar på grød. overvejer dog at starte med grøntsagsmos da jeg tænker det er mildere for maven) de sidste 14 dage, har han bare fået en skefuld grød hist og her.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder