Brev:
5 måneder og bøvler med søvn om dagen
20. september 2018
Alder:
5 mdr.
5 måneder og bøvler med søvn om dagen
Kære Helen,
Vores søn på 5 måneder har altid bøvlet meget med søvnen om dagen. I de første mange måneder er han vågnet præcis efter 30 min. og har været svær at få til at sove igen. Oven i dette lider han af reflukssygdom, som han medicineres for.
Det seneste stykke tid, er det lykkes os at hjælpe ham videre i søvnen efter de 30 min. ved blot at trille barnevognen et par gange. Han puttes til lur i hans voksi og falder i søvn i barnevognen med minimal bevægelse. Efter de 30 min. får han en hjælpende hånd og sover derefter fint videre. Herfra kan der så gå alt mellem 15 og 45 min. hvorefter han vågner i et kæmpe skrig, helt ulykkelig og uden mulighed for at trøste ham i barnevognen (det lyder som om noget gør ondt eller som om, at han er blevet meget bange). Her er det eneste der hjælper at tage ham op og vugge ham lidt i voksien, hvor han falder i søvn nærmest med det samme - herefter kan han nogle gange lægges i vognen igen og andre gange græder han hver gang han kommet ned og ender med at sove hos os i stedet for.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er en udviklingsting det at han vågner og er så ulykkelig, eller om det er refluksen der begynder at spøge igen nu hvor han er større men fortsat på samme dosis medicin - har du et bud på det?
Ligeledes vil jeg høre, om du har gode fifs til, at håndtere disse opvågninger - kan vi gøre noget smartere end det vi gør nu?
Venlig hilsen
En mor