Brev:
Rytme hvordan?
13. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Rytme hvordan?
Hej Helen
Nu har jeg fuldt med på sidelinjen længe, har de fleste af dine bøger, men har nu alligevel nogle spørgsmål.
Først lidt baggrundsviden:
Vi blev forældre til A d. 11. september 2012, hun vejede 3480 g og var 50 cm lang - så meget gennemsnitlig :-)
hun er for det meste dejlig nem og glad, men kan selvfølgelig også have sine ture.
Jeg er meget alene med hende da min mand er selvstændig og arbejder rigtig meget. Han er indenfor restaurationsbranchen, så han er ofte afsted fra kl 10-22.
A er nu 5 måneder og jeg har forgæves forsøgt at få arbejdet på en rytme, så hun sover 3 lure.. Det gik fint i et par uger, men så gik det galt fordi hun begyndte kun at ville sove 45 min af gangen, og det gik helt galt for 1 uges tid siden da hun blev vaccineret.
Først, skal jeg vække hende om morgenen på det samme tidspunkt? Som det er nu vågner hun alt mellem kl 6.30 og 8.30. Forsøger mig altid med en flaske hvis hun vågner kl 6.30 for at se om hun vil sove lidt længere, det lykkedes nogle gange, andre gange ikke.
Som det er lige nu er hun så vågen i 1½ time ca, så er hun mega træt og kommer derfor ud at sove igen. Her kunne hun for en mdr siden sove alt mellem 45 min og 2½ time, men den sidste uge sover hun kun 45 min. Og jeg har prøvet at lulle hende i søvn igen, men det er endnu ikke lykkedes.
Herefter er hun vågen i 2 timer før hun kommer ud og sove igen, og igen har hun kun villet sove 45 min den sidste uge. Og sådan kører resten af dagen indtil kl 22 ca.. I går aftes var dog helt håbløs, der sov hun ikke mellem kl 18.45 og kl 22.15 andet end 2 gange 10 min. SUK!
Hun spiser som regel kl 1, kl 3.30 og så igen kl 6.30. Generelt spiser hun RIGTIG meget om aftenen. Hun tager en flaske inden jeg forsøger at putte hende til nat kl 19-20 ca, så vågner hun efter 45 min og spiser endnu en flaske og nogle gange sover hun videre, men som regel kan jeg ikke få hende til det, så er hun vågen i 2 timer. Inden jeg så putter hende kl 22 ca, så spiser hun igen, og så de 2 gange om natten. Vi har ALDRIG et slip på 6 timer hvor hun ikke spiser.
Hun er begyndt på grød/mos, det gjorde vi allerede en uge før hun blev 4 mdr efter aftale med min SP. Jeg har så valgt at gøre det sådan at hun nu tilbydes mad 3 gange dagligt men små portioner.
A har aldrig spist særlig meget, det var så slemt da hun var 3 mdr at SP kom og kontrolvejede hende da hun max tog 500 ml i døgnet dengang. Hun er aldrig kommet over 750 ml fast i perioder, hun kan dog godt have enkelte dage hvor hun spiser 850 ml fx. Men det korte af det lange er, at hun har hele tiden holdt sin kurve og taget på som hun skulle. Hun har dog taget et ordentlig spring fra 4-5 mdr, så hun nu vejer 7,4 kg og er 66 cm.
Sammenlagt spiser hun 1½-2 dl grød/mos om dagen og spiser mellem 600 og 750 ml MME.
Jeg har jo dine bøger, så har planerne for hvordan en dag kan se ud og derfor noget at gå ud fra, men jeg sidder lidt tilbage med spørgsmålet om hvordan gør man? Netop, skal jeg vække hende om morgenen?
Håber du kan komme lidt med nogle råd, har lidt flere spørgsmål, men sender dem lige seperat :-)
Med venlig hilsen
Sara