Brev:
Søvn og amning om natten - 7 mdr.
5. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Søvn og amning om natten - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg har ikke selv skrevet til dig før, men jeg har læst mange breve og svar her i din brevkasse, og synes virkelig, at du giver nogle fyldige og brugbare svar, og derfor forsøger jeg nu selv at skrive til dig.
Jeg er den heldige mor til en dejlig pige på 7 måneder, der virker veltilpas og trives som hun skal.
Hun har siden hun var ca. 8 uger(!) sovet igennem om natten(22-05), men her for en måneds tid siden, blev hun forkølet, fik lidt feber og begyndte at vågne adskillige gange om natten. Heldigvis er hun blevet bedre igen, og jeg har opdaget, at der også er en tand på vej, som nok også kan tage noget af skylden for de søvnløse nætter. Hun vågner nemlig stadig ca. med 1 1/2-2 timers mellemrum om natten og pyldrer, og det eneste jeg kan gøre for at få hende til at sove videre, er at tage hende op til mig og amme hende i søvn igen. Dette synes jeg ikke umiddelbart er holdbart, da hun jo er ved at være så gammel, at hun kan undvære mælk om natten?
Hendes døgnrytme ser ca. sådan ud:
ca. 07.30 - vågner, vi står op og hun får øllebrød eller havregrød med sveskemos. Får små slurke sødmælk af kop til.
ca. 09.30-10.30 - ammes og sover formiddagslur.
ca. 11.30 - hun får frokost, der består af grøntsagsmos med kød/fisk efterfulgt af en flaske. Vand af kop.
ca. 13-14: Middagslur.
ca. 14.30 - hun får en portion (flerkorns-eller spelt)grød med frugtmos. Vand af kop.
ca. 15.30-16.30 - ammes og sover lur.
ca. 17.30-18 - aftensmad, der består af grøntsagsmos med kød/fisk (tager udgangspunkt i familiens mad)
ca. 19 - ammes og puttes til natten
ca. 22 - ammes og sover videre
Herefter vågner hun så ca. hver anden time og skal helst ammes for at kunne falde i søvn igen, hvilket jeg synes er lidt mærkeligt, at hun i lang tid har sovet igennem uden mad (da vi lige startede på skemaden, sov hun fra 19-05). Men jeg tænker, at det måske har noget at gøre med, at hun har været syg/der er tænder på vej?
Mit spørgsmål lyder, hvor meget du synes, at jeg bør amme hende om natten?
Hun sover i øvrigt i sin egen seng i vores soveværelse (har gjort det altid), og kommer sidst på natten - ved 5-tiden- over i vores seng.
Hun får flaske efter frokosten, og jeg vil forsøge snart at introducere endnu en flaske om aftenen, da jeg forsøger at trappe ud med amningen, da jeg skal starte på arbejde her til marts og gerne vil stoppe amningen inden da.
Hun har ikke villet tage sutten siden hun var ca. 5 måneder (var meget glad for den før, men bliver virkelig sur, når jeg forsøger at give hende den), nu er hun også begyndt at bruge sin tomle som sut, hvilket jeg kæmper med, at hun ikke skal. Hun bliver dog helt ulykkelig, når jeg tager den ud af munden.
Jeg ved ikke, om det også kan skyldes tænderne, men hun har siden i går, haft ret dårlig ånde? Og så har hun haft lidt forstoppelse de sidste dage? Overvejer om jeg måske bør kontakte lægen.
Er bare så træt og vil gerne hjælpe hende til at finde sin "gamle" rytme igen.
På forhånd tak for svar.
Mange hilsner
Pernille