Næsten 3 år og aftenritual

9. september 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Næsten 3 år og aftenritual

Hej Helen.

Jeg har en meget sød og kærlig datter på 2 år og 10 måneder, som i sidste uge er startet i børnehave - efter dagpleje. Pyh det bliver et langt opslag, som jeg alligevel forsøger at beskrive så kort og præcist som muligt.

Jeg er alene med hende. Hun har aldrig i sit liv, efter spædbarnsstadiet, kunnet falde i søvn med min tilstedeværelse, hun har fundet roen og søvnen bedst selv, hvilket jo er fint nok. MEN de sidste 5-6 mdr, har det ændret sig markant! (Puttetidspunktet har naturligt flyttet sig lidt med tiden).

Jeg kan ikke her beskrive alle de ting vi har afprøvet, for så bliver det et flere-dags indlæg, og de ting jeg har afprøvet er naturligvis gjort over en længere periode og ikke for markante ændringer i det hele på en gang osv osv…

Vores putteritual er nu at vi går op på hendes værelse kl 19.30 ca, efter et bad og en smule natgrød (hun spiser meget lidt aftensmad), på værelset med meget lav belysning, sidder hun hos mig med dynen om sig, en sut og en nusseklud mens jeg læser fx en mini pixi bog og derefter Tjugga, med lav “søvnig” stemme og jeg kan mærke hun slapper af.. Efter tjugga forsøger jeg at få hende i hendes seng og så starter en træls putning ellers…

Hun vil på ingen måde ligge i sin seng fra start (en juniorseng der har 10-15 “høje” tremmer hele vejen rundt, og dermed gør jeg ikke kan ligge mig hos hende). Hun kaster sig rundt i sengen, smider sut og nusseklud på gulvet som jeg så kan lede efter, “græder”, pjatter, og køre sig selv helt op, hvor jeg ikke kan få hende ned igen. Jeg går ud, for det er det eneste der lige får hende til at stoppe op i to sekunder. Kommer ind igen efter jeg har trukket vejret ned i maven en gang, smiler, og siger fx “Alt er godt, læg dig ned og putte, mor går også i seng, vi ses imorgen” og kysser hende godnat igen.

Mit soveværelse ligger lige over for hendes, og begge døre står halvt åbne. Har prøvet med en lille natlampe, men den motivere hende til aktivitet. Jeg kan gå op og ned til hende 3-4 gange. Hun virker træt når hun puttes.. Jeg er gravid i 4. måned og er selv træt og udkørt når klokken er 20 pt… Hun er en glad og kærlig pige døgnets andre timer, og jeg er så ked af hun skal have denne kedelige ...

Annonce

... afslutning hver aften, efter en god dag. Hvad kan jeg gøre anderledes?? Som sagt har jeg prøvet rigtig mange ting…

En anden udfordring, som fylder rigtig meget og som jeg ikke synes er sjov at sige højt og som har stået på en 3-4 mdr vil jeg tro…… Er at hun absolut INGEN “respekt” har for mig. Jeg har altid været klar i spyttet, mener jeg selv - sagt stop når det er nok, løftet pegefingre, alt i alt gjort mit bedste for at opdrage hende godt. Startede sætninger med “JEG”, (fx, jeg vil ikke have du sparker, jeg bliver ked når du gør sådan, jeg vil gerne have du gør sådan osv, brugt kropssprog).

Der hvor den største hurtle er, er dog igen når vi fx går ovenpå efter bad hvor puslebord også er, så synes hun det er mere end sjovt at løbe fra mig når natbleen/buksebleen skal på, uanset hvor meget jeg holder hende i armen, prøver at løfte hende (hvilket jeg ikke skal som gravid og slet ikke når hun samtidig vrider sig), jeg har også prøvet først at snakke stilke og roligt og Best hende være sød, eller motivere med “kan du hjælpe med undertrøjen eller cremen til kinderne” osv… Men efter 3-4 mislykkede forsøg uden de store forklaringer, mister jeg tålmodigheden. Tager fat i armen på hende igen og hæver stemmen og fx siger “NU bliver mor sur, du skal høre efter!”

Når jeg så fortsat bliver grint af, kan jeg ikke se anden udvej end lige at slippe hendes arm igen, og så “falder” hun, fordi hun samtidig altid bøjer benene, så hun falder vel 10-15 cm ned, og “av av av mor” selvom der intet voldsomt er i det.

Jeg kan ikke fordrage situationer som denne! Har jo på ingen måde lyst til at gøre hende ondt! Men hvis jeg ikke tager fat i hende fortsætter “festen” for hende - jeg kan ikke trænge igennem. Og når hun så bøjer benene og jeg slipper, ja så…. Jeg hverken kan eller skal løfte på hende.

Hvordan får jeg hende til at lytte og forstå, at hun skal høre efter?? Har selvfølgelig igen her, afprøvet 4000 ting. Sat mig ned i børnehøjde, sagt det ikke er okay, sagt “stop” som hun har lært i dagplejen, haft roligt stemmeleje osv osv… JEG er den voksne og vil fortsat vise hende det, men føler i dén grad mig som en fiasko, hvor mit barn føjer mig rundt i manegen… Hvad gør jeg?

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....

17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.