Dreng 7 år

14. november 2019

Kategori:
Alder:
7 år, 4 mdr.

Dreng 7 år

Kære Helen.

Min søn var 4 år og 8 måneder, da han blev storebror. Indtil da var han det eneste barnebarn på begge sider af familien, så vi hoppede og sprang for ham, og set i bakspejlet fik han nok lov til at bestemme ret meget.

Vi var en trekløver og fordi han var eneste barn, og ret klog og reflekterende, har vi spurgt ham om meget. Altså ikke skal vi købe hus agtig, men mere at når familien var samlet fik han lov til at bestemme, hvor alle skulle sidde fx.

Nu er det som om det giver bagslag, efter hans lillesøster kom for 2,5 år siden. Nu skal han dele, kan ikke være egoistisk og han kan ikke bestemme alt. Det er som om det er ret hårdt for mig, og det giver mange konflikter. Han fylder så meget mere end hende, og græder nærmest og der er kampe med ...

Annonce

... ham hver dag. Det er ret opslidende. VI er virkelig begyndt at være "hårdere" mod ham, ikke tage alle konflikterne, forstået på den måde at vi siger nej til hans brokkerer og hvad hun nu er irriteret over, i stedet for at forklare og lytte til alt det daglige brok.

Han er meget påvirkelig af søvn, og selvom han sover 10,5 - 11 timer hver nat, er det som om det ikke er nok?

Nu er han lige puttet her 19.53, og det er også en diskussion uden lige hvor meget åben døren skal være etc.

Det er ret hårdt, for dagen er så afhængig af hans humør. Når han har sovet godt, ikke keder sig osv. er han den sødeste dreng, der er kærlig overfor hans lillesøster, sjov, hyggelig. Men når han er træt, brokker sig og alt det der, er han bare rigtig træls!

Kærlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor