Svar: Dreng 7 år

14. november 2019

Kategori:
Alder:
7 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng har været meget prioriteret de første år af sit liv. Han har været første barnebarn i familien og alle har interesseret sig for ham og vist ham masser af opmærksomhed - og det er i princippet rigtig dejligt. Som jeg læser dig brev, så handler problemet måske ikke om, at han "set i bagspejlet fik lov til at bestemme for meget", at "I var et trekløver, som spurgte ham om meget" osv. men snarere om, at han fra den ene dag til den anden, pludselig ikke længere måtte have denne rolle...

Han ved godt, at han har en lillesøster, og at det betyder, at han nogle gange skal dele, ikke kan tænke på sig selv og ikke kan bestemme alt.. det er han højst sandsynligt helt med på, som du skriver, er han en ret klog og reflekterende dreng. Men han har naturligt stadig rigtig meget brug for at blive set, hørt og inddraget. Og han har brug for at mærke, at der er forskel på om man er 7 år eller 2.5 år.

Du skriver blandt andet, at I har konflikter og kampe med ham hver dag, og at han fylder så meget mere end hende, og at I derfor nu er begyndt at sige nej til hans brok, i stedet for at lytte og forklare... og det forstår jeg godt. Men måske skal I prøve at se lidt på, hvordan I møder jeres to børn - og prioritere de forskelligheder der naturligt er - netop for at jeres dreng føler sig set og mødt...

Jeres dreng har brug for at have en rolle i familien. Han er f.eks. det ældste barnebarn, ligesom han i en alder af 7 år godt kan have forskellige opgaver, som han varetager derhjemme. Det kan være at være med til at lave mad, dække bord, feje blade i haven, rydde op... Han kan også gå til nogle ting i fritiden, tage med jer i biografen og lave andre ting - fordi han netop er 7 år, og det kan man ikke, når man er 2.5... Han har brug for synlighed i forhold til forskellen på ham og lillesøster.

Det er vigtigt, at I ikke sammenligner de to. Der vil naturligt være en konkurrence mellem søskende, de er rivaler til jeres kærlighed og opmærksomhed, og derfor vil der naturligt opstå sammenligninger i hverdagen. Hvis I sammenligner dem og evt. tale med bedsteforældre eller andre om, hvordan han f.eks. er opmærksomhedskrævende, og hun ikke er det, så vil jeres dreng naturligt kunne få følelsen af, at lillesøster er bedre end ham, eller at det ville være bedre, hvis han var mere ligesom hende.. og det er ikke befordrende for hans selvværd, ligesom det ikke hjælper ham til at blive "mindre klynkende" og "grædende".

Du skal ikke være bange for at gøre forskel. I jeres situation, tænker jeg, at netop forskel er vigtigt. Han skal mærke, hvad der er særlig fedt ved at være 7 år og gå i skole, hvad der er særligt fedt ved at være ham. Hvad det er han kan, og hvad giver han jer, som lillesøster ikke kan og gør. Det er vigtigt, at han føler sig som noget særligt og det skal han mærke, og det må I meget gerne sætte ord på.

At lære at dele kommer helt naturligt, når man vokser op med søskende - og han skal naturligt dele med sin lillesøster. Det betyder, at han nogle gange må vente "du må lige venter, jeg kommer ind til dig, når jeg er færdig med lillesøster", eller det kan være slikskålen om fredagen, som skal deles i lige store portioner, for at han synes, at det er retfærdigt. Det kan også være, at han nogle gange skal dele sit legetøj, og her skal I naturligvis respektere, hvis der er noget, som han er særligt glad for, og som han ikke ønsker, at lillesøster skal røre ved. Ligesom I måske kan inddrage ham, hvis han er vokset fra noget af sit legetøj, som hun så kan arve - det at blive inddraget og få lidt ansvar her, være med til at bestemme, kan være rigtige dejligt, når man er 7 år gammel. Har I f.eks. en legetøjstester, så kan det være en måde at være med til at afgøre, hvorvidt små figurer, biler osv. er for små for lillesøster ...

Annonce

... at lege med...

Med den alder han har nu, så vil han sandsynligvis godt kunne begynde at sætte nogle ord på ,hvad det er han bliver ked af eller hvad han føler. Derfor vil det være rigtig godt, at I nogle gange sætter jer med ham, skaber øjenkontakt og ro mellem jer og spørger ham direkte "Hvad bliver du ked af lige nu?" eller "hvad sker der?" eller lignende. Det er vigtigt, at I lytter til, hvad han føler og forsøger at møde ham i disse følelser og anerkende, at han har det, som han har det. Nogle gange kan I måske indgå et kompromis, nogle gange kan det måske godt være, som han gerne vil, andre gange er det måske nødt til at være, som I vil have det - men det er rigtig vigtigt, at I lytter til ham, så han stadig føler sig set og mødt.

I skal overveje, hvad I diskuterer og hvorfor.. Du næver, at når han puttes, så er det "en diskussion uden lige, hvor meget døren skal stå åben". Er det nødvendigt at diskutere dette? Kan døren ikke bare stå åben, hvis han gerne vil have det eller? Det er vigtigt, at I ikke diskutere alt, men nogle gange lader ham mærke, at det naturligt sagtens kan være, som han gerne vil.

Det gennemsnitlige søvnbehov for en 7årig er 10.5-11 timer i døgnet, og derfor præcis, som jeres dreng sover. At det er et gennemsnit betyder dog, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. Hvis I skønner, at han har brug for mere søvn, så må I se, om I kan putte ham lidt tidligere eller lade ham sove lidt længere om morgenen.. men det kan naturligvis være svært at nå i hverdagen... måske kan han så indhente lidt i weekenden, hvis han viser behov :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vær opmærksom på at hans indtag af mad også har betydning for hans humør og overskud. Det er vigtigt, at han stadig tilbydes mange små måltider dagen igennem - at han spiser morgenmad, får et mellemmåltid til 10-frikvarteret i skolen, har en god madpakke med til frokost, spiser eftermiddagsmad (enten hjemme eller på SFO),ligger eftermiddagsmaden tidligt, har han måske brug for lidt gnavegrønt, når I kommer hjem og så skal han have aftensmad...

Det er også vigtigt, at han spiser fuldkorn, groft, får proteiner og lignende, og ikke spiser for mange sukkerholdige produkter eller for mange kiks mv. Det er bedre med havregryn end cornflakes, det er bedre med grovboller end kiks og yoghurt osv. En råkost om eftermiddagen af gulerod, æble og lidt rosiner er bedre end søde snacks... vand bør være tørstslukker, gerne skummet- eller minimælk - og helst ikke for meget saft, sodavand og lignende. Det kan hæve hans blodsukker, og når blodsukkeret så falder, så falder humøret og overskuddet også, så nogle gange kan det være en idé at kikke lidt på indtaget af mad, hvis humøret kører meget op og ned... :)

I skal være opmærksomme på, at 7årige ofte har stor glæde af rutiner. At gå i skole og være i en verden, som åbner sig mere og mere, at skulle håndtere flere og flere krav i hverdagen, kan gøre en 7år meget usikker - og her hjælper rutiner godt på vej. Det er rart at vide, hvad man kan forvente, hvad der skal ske - og at man generelt kan stole på mor og far, har nogle familierutiner, som sker hver dag f.eks. faste måltider, fast sengetid osv.

7 årige kan også være meget kritiske overfor sig selv. Det er naturligt, at børn i denne alder bliver usikre - de vil gerne se ud som de andre i klassen, det er vigtigt, at have den samme skoletaske, som de andre, gå i samme tøj.. og de kan være enormt selvkritiske i forhold til deres udseende. Det er her vigtigt, at I igen igen fortæller ham, hvorfor han er noget helt særligt, og at I er opmærksomme på ikke at kritisere ham eller fortælle ham for meget, hvad han gør forkert, fordi det ofte vil få ham til at føle sig forkert. Han kan tage det meget personligt, og det hjælper ham ikke på sigt :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre