Er begyndt at vågne igen hver 2. time

31. marts 2020

Alder:
6 mdr.

Er begyndt at vågne igen hver 2. time

Hej Helen

Nu skriver jeg igen, og igen om søvn :)

Min datter, som bliver 6 mdr. i morgen, var endelig, som jeg også skrev i mit sidste brev om søvn, begyndt at sove godt om natten, med kun ca. 2 amninger. Lykken var kort, for lige efter sidste brev så ændrede hun rytmen igen, og nu vågner hun hver 2. Time igen, hele natten igennem.

Først troede jeg, at det skyldes tænder, da hendes to fortænder i undermunden er på vej - den ene er brudt igennem, og den anden er på vej, men nu har det stået på i 1,5 uge - kan det være tænder så længe?

Hun sover i egen tremmeseng, på eget værelse, og har gjort det i 3 uger nu. Det går rigtig fint, og har ikke været et problem på noget tidspunkt. Jeg har lagt en bog ind under hovedenden så hun ligger lidt højere med hovedet.

Vi startede på grød da hun var 4 mdr. og er nu på 2 måltider om dagen. Måltid 1 efter første lur, eller inden 2. Lur - ofte ved 10-11 tiden. Måltid 2 kl. 17-17.30 tiden.

Nogle dage spiser hun godt, andre dage spiser hun næsten ikke noget. Det er meget op og ned. Hun vil allerhelst ...

Annonce

... sidde med maden selv, og det kan derfor være lidt svært at få skemad i hende, hvilket er grunden til, at jeg ikke giver 3 måltider. Det gjorde jeg en periode, men da synes jeg, at hun mistede endnu mere interesse for maden, så jeg skar morgen måltidet væk igen.

Vores dag ser ca. således ud: (+- en times forskydning)

06.00 - vågner og jeg tager hende ind i sengen og ammer og putter og hygger og står op ca. 6.45.
8.00 - ammes og puttes til lur.
10.30 - tilbydes grød med frugtmos
11.30 - ammes og puttes til lur
13.30 - ammes
15.30 - ammes og tager powernap i mine arme
17.00 - aftensmad bestående af mos og hapsere af alt muligt blandet.
17.30 - hygger og putter i stuen, og her ammer jeg hende alt det hun vil inden vi går i seng.
18.30 - natklar, (nattøj, tandbørstning, kropstryk, zoneterapi osv.) ammes og flaske og puttes til nat kl. 19-19.30.
Herefter vågner hun hver 2. Time og skal ammes for at sove videre.

Skal jeg gøre noget for at komme tilbage til søvnstræk på 3-4 timer eller er det bare noget tiden vil ændre på igen?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder