Vil pludselig ikke have skemad

16. marts 2020

Alder:
6 mdr.

Vil pludselig ikke have skemad

Hej.

Jeg vil igen takke dig for tidligere svar. Vi er nu endelig begyndt at sove bedre om natten! Om dagen sover han nogle gange godt og andre gange knap så godt, men alt i alt er vi ganske tilfredse.

Før gik det rigtig godt med grød og mos, som vi startede op på da han var 4,5 måned. Han er nu lige blevet 6 måneder. Den første måned gik det rigtig godt og han spiste langsomt mere og mere. Vi var lige kommet op på tre måltider dagligt, hvor han spiste mellem 0,5 og 1 dL. Men de seneste uger er det bare gået ned af bakke. Nogle gange spiser han måske 10 skefulde, andre gange klappet han bare i som en øster og nægter at åbne munden. Og han bliver sur, hvis vi prøver. Det er lige meget hvad vi giver ham. Om det havregrød, kartoffelmos med forskellige grøntsager osv. Han vil bare ikke. Dog vil han ofte gerne sidde og gnave i et stykke agurk. Men det får han jo ikke meget næring af.

Han får flaske om dagen og bliver ammet om natten. Tidligere ammede jeg også om dagen, men han fik for lidt og ammede derfor hele natten. Måske derfor at han spiste mere grød og mos, da han måske var mere sulten ...

Annonce

... da jeg ammede ham?

Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud og den er vi egentlig ganske tilfreds med.
5:30-6: vågner
6:30: tilbydes havregrød med frugtmos og vand af kop
7-8: leg
8-9: får en flaske på ca 150 ml og sover lur i tremmeseng på værelset
9-11: leg, bad og hygge
11-13: får en flaske på 150-200 ml og sover lur i barnevogn.
13: tilbydes fuldkornsgrød med gulerødder og græskar. Blander det med moste, kogte gulerødder. Vand af kop
13:30-16: leg
16-16:30: flaske på ca 150 ml og lur i tremmeseng på værelset.
16:30-17:30: leg
17:30: grøntsagsmos og smagsprøver af vores mad. Vand af kop
19:00: flaske på ca 200 ml og puttes til nat i tremmeseng på værelset
20: vågner halvt og skal lige have en lille dessert på enten ca 20 ml eller en tår bryst
02:00: bryst
5: bryst

Mit spørgsmål er: hvad gør vi ved, at han næsten ikke vil have skemad mere? Får han for meget mælk? Jeg er bare så bange for at tage mælken fra ham, da han endelig sover godt. Og han virker til at trives. Han er en stor basse på 9,5 kg og 70 cm.

Håber du vil dele dine tanker med mig.

Med venlig hilsen
Axels mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin