Spise/søvnrytme til pige på 6 mdr.

10. marts 2019

Alder:
6 mdr.

Spise/søvnrytme til pige på 6 mdr.

Hej Helen,

Jeg håber du kan hjælpe mig med en dagsrytme til min pige på 6 mdr. (født 01.09). Pt. har vi ikke rigtig nogen rytme i løbet af dagen og det er ved at stresse mig lidt.

Vi begyndte på skemad da hun var ca. 4 mdr. og før dette har hun fået flaske. Hun er egentlig meget interesseret i skemaden men spiser ikke så meget (da hun også hurtig bliver distraheret af andre ting) og har her på det sidste ikke ville have flaske, hvilket er begyndt at bekymre mig. Jeg kan max få omkring 2/3 flasker i hende om dagen, hvilket jeg er sikker på ikke er nok. Hun har dog tidligere kun fået omkring 4 flasker om dagen, hvor hun engang imellem drak 300 ml. pr. gang.

Jeg prøver flere gange om dagen at tilbyde hende en flaske og tænker, at det ikke lykkes, da der ikke er det store system i hvornår hun spiser.

Vores dag ser ofte sådan ud:
05:00 - 06:00 dagen starter - hun bliver ...

Annonce

... tilbudt en flaske (tager max 50ml.)
07:00 tilbydes grød og vand af flaske.
- Sover ca. 2 timer efter hun er kommet op, sover her alt mellem 30 min. - 1.time 30 min.
Herfra er der ikke tidspunkt for noget og jeg vil meget gerne have hjælp til hvordan resten af dagen evt. skal se ud.

Hun sover ca. hver 2 time og efter den første lur er de næste på ca. 30 min. Hun får tilbudt mos til frokost (intet fast tidspunkt) og frugt til eftermiddag (igen intet tidspunkt), hun får en flaske mellem kl. 18 - 19:00, som hun med besvær tager og andre gange ikke. Dagen slutter omkring kl. 19-20, hvor hun sover igennem indtil kl. 05-06.

Jeg håber du kan hjælpe mig med en dagsplan som kan få os ind i en fast rytme som gør, at hun evt. gider at spise lidt mere samt tage flaske og at hun finder den ro hun behøver til også at få lidt længere lure i løbet af dagen.

Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor