Baby vil ikke spise - 6 mdr.

24. november 2017

Alder:
6 mdr.

Baby vil ikke spise - 6 mdr.

Hej Helen

Det er et stykke tid siden jeg sidst skrev til dig vedr. min dreng som ikke ville spise. Det vil han så sådan set stadig ikke ved tandfrembrud. De er så fremme i fuldt flor nu og generer ham ikke længere...men han vil STADIG ikke spise. Hver eneste gang vi sætter ham i sin skråstol og giver ham sin hagesmæk på, kan jeg se på ham han begynder at blive urolig, og rutinen er den samme hver eneste dag tre gange om dagen.
Han vil IKKE kendes ved skeen, han vender sig væk og vil ikke have den i munden. Så får han smagt lidt på maden og kan egentlig godt lide den, åbner så lidt modvilligt munden for en 5-6 skeer, og så er resten af måltidet noget af en kamp.

Vi har prøvet at aflede ved at synge, danse, spise samtidig, sige mmmm lyde og spise lidt af hans mos/grød på samme tid. Men han gider ikke og lukker munden hermetisk for skeen. Jeg sørger virkelig for at give ham varieret og få en ny type mos/grød hver dag. Men han tager stadig kun et par skeer, og sidder så og skriger resten af tiden hvis man forsigtigt prøver at lirke noget mad i hans mund eller bare prøver at hvile skeen på hans læber.

Jeg er ved at være helt ...

Annonce

... tyndslidt og er helt modløs når jeg skal til at give ham mad, for det er virkelig en proces som kan tage virkelig lang tid.

Skal jeg bare kapitulere og gå ud fra at han spiser det han har brug for, eller giver jeg ham for meget mælk? Jeg prøver at følge den plan du før har givet mig og tilbyder mælk hver 3-4 time som jeg plejer. Og vi er oppe på 3 måltider om dagen, for med de kampe der er ved spisetid tøtrjeg næsten ikke introducere flere måltider om dagen, så kan hele dagen bruges på det. Han får mad i hånden som han kan gumle på før, men han bliver tosset fordi han hånd øje koordination ikke helt er med, og så ender han med et skrigeshow af frustration.

Må han komme i en højstol når han ikke kan sidde selv endnu hvis nu vi polstrer den godt og støtter hans ryg? Og vil det overhovedet hjælpe? Er det os der har fået ham til at associere spisetid med noget negativt, og hvorfor har han så stor aversion mod skeen? Jeg tror måske i øvrigt at første fortand er på vej, kan hans spisevægring have noget med det at gøre?

Håber du kan hjælpe os med at gøre spisetid til en hyggelig og dejlig stund igen.

Med Venlig Hilsen
En frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre